افزایش تمرکز با مدل خود تحریمی

افزایش تمرکز با روش خود تحریمی

ما با دو مدل تمرکز خود را از دست می‌دهیم! مستقیم و غیر مستقیم.
روش مستقیم یعنی حواس پنج‌گانه‌ی ما درگیر یک موضوع است؛ مثلا وقتی شما به یک موزیک گوش می‌کنید شاید کمتر متوجه اطرافتان باشید. یا مثلا وقتی مشغول دیدن فیلم مورد علاقه‌تان هستید احتمالا توجه کمتری به اطرافتان دارید. روش غیر مستقیم دقیقا روشی است که ذهنتان تمرکزش عوض می‌شود؛ مثلا شما روبروی فرد مورد علاقه‌تان نشستید و همانطور که نگاهش می‌کنید فکرتان درگیر این موضوع است که فردا چطور پروژه‌ی شرکت را تحویل بدهم. فعلا در این بخش میخواهم یکی از روش‌های افزایش تمرکز در مرحله‌ی مستقیم را به شما یاد بدهم.

افزایش تمرکز من در شمال

چند سال قبل من دریکی از شهر‌های شمالی در کنار پدربزرگ و مادربزرگم زندگی می‌کردم. من طبقه‌ی پایین بودم اونها طبقه‌ی بالا. مسئولیت نظافت و آشپزخانه کاملاً با مادربزرگم بود و اجازه‌ نمی‌داد کسی به‌جز او در این کار دخالت کند. من هم که ازخداخواسته دست به هیچی نمی‌زدم. تا اینکه به علت بیماری پدربزرگ، هردوی آن‌ها به مدت طولانی به تهران رفتند. حالا مسئولیت با من بود.
اون موقع خیلی منظم و متمرکز نبودم. همیشه ظرف‌شویی آشپزخانه پر ظرف بود. مخصوصاً لیوان! یعنی من یک نفرِ روزی ۱۰ تا لیوان کثیف می‌کردم. تا یه روز بالاخره تصمیم گرفتم اوضاع آشپزخانه رو عوض کنم و برای اولین بار بود که بحث خود تحریمی را با جون دل یاد گرفتم! واقعاً جواب داد! بعد از سال‌ها هنوز هم جواب می‌دهد و به قوت خودش باقیِ!

من تمام لیوان‌ها و بشقاب‌ها و قاشق و … را از دم دست خودم برداشتم و در یک کابینت دیگه قراردادم و در کابینت را با چسب پهن محکم بستم. تنها چیزی که دم دستم بود ۱ عدد لیوان ۱ عدد بشقاب ۲ عدد قاشق و چنگال! از اون موقع هیچ‌وقت ظرف‌شویی پر نمی‌شد! هیچ‌وقت اعصابم از ظرف‌شویی پر خورد نمی‌شد؛ و تقریباً کلی هم وقت اضافه آوردم. بیاید یکم دقیق‌تر این موضوع را برایتان بازکنم.

خود تحریمی برای افزایش تمرکز دقیقاً چیست؟

شما تا جایی که ممکن است باید دسترسی (راحتتان) به منابعی که باعث کاهش تمرکزتان می‌شود را کم کنید. این کار باید کاملاً به‌صورت آگاهانه باشد. اجازه بدهید برایتان مثال بزنم. فقط کافی است زمانی که کتاب می‌خوانید اینترنت ان مکان را قطع کنید. با این روش هر موقع که حواستان به شبکه‌ها اجتماعی پرت شد می‌بینید که بله اینترنت فعلاً قطع است و چون خودتان این کار را انجام دادید مجدد به خواندن کتاب مشغول می‌شوید! شما باید خودتان طناب‌ها اضافی را یا ببرید یا دسترسی راحت به‌ آن‌ها را کم کنید. شخصاً خیلی‌ها را می‌شناسم که اینستاگرامشان را فقط در لپ‌تاپ چک می‌کنند و به‌کل برنامه اینستاگرام را از گوشی‌شان پاک کردند.

دقیقاً چقدر باید دسترسی خودمان را کم کنیم؟

بین ۵ دقیقه تا ۱ ساعت عدد منطقی است. در مثالی که برای ظرف‌شویی برایتان زدم. فاصله‌ی من با ظرف‌ها تمیزی که خودم دسترسیم را به آن‌ها کم کرده بودم نهایتاً ۲ دقیقه بود. اگر می‌خواستم این دو دقیقه را صرف باز کردن در کابینت کنم قطعاً به این موضوع فکر می‌کردم که من چرا این در را با چسب بسته‌ام؟ و این دقیقاً سؤالی بود که باعث می‌شد من به‌صورت ناخودآگاه ظرفی را از کابینت چسب زده‌شده برندارم.

استراتژی خود تحریمی و بحث ناخودآگاه

در طول روز چند بار تلفن همراهتان را چک می‌کنید؟ اگر عدد دقیقی به ذهنتان نمی‌رسد یعنی این اتفاق به‌صورت ناخودآگاه در حال رخ دادن است. حالا فرض کنید تلفن همراهتان را خاموش کردید و در یک اتاق دیگر قرار داده‌اید و فقط زمانی که خیلی کار مهمی دارید باید گوشی را روشن و سپس چک کنید. با این روش که فاصله شما تا گوشی نهایتاً ۵ دقیقه است! اما احتمال اینکه در طول روز فراموش کنید چند بار چکش کردید کاهش پیدا می‌کند.

مقالات زیر هم می‌تواند شما را بیشتر رشد دهد😉👇🏼

فیلم جذب  آرامش با مدیتیشن

افزایش تمرکز

تمرکز و انگیزه ندارم چه کار کنم؟

ارسال یک پاسخ