جملات تأکیدی مثبت

جمله‌های تأکیدی مثبت

سلام، موضوع امروزمان «جمله‌های تأکیدی مثبت» است. ابتدا درباره‌ی قدرت کلام در زندگی انسان صحبت می‌کنیم و سپس، می‌رویم سراغ اصول نوشتن و استفاده از جمله‌های تأکیدی مثبت.

کلام تو عصای معجزه‌گر توست

شاید خیلی از ما، از قدرت کلاممان در زندگی بی‌خبر باشیم؛ ولی همین الان می‌توانید به دوستان و آشناهایتان فکر کنید. کسانی که بیشتر از موفقیت حرف می‌زنند، موفق‌ترند و آن‌ها که بیشتر از مشکلات زندگی‌شان حرف می‌زنند، بیشتر غرق در این مسائل هستند. در کتاب «چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» داستان‌های بسیاری درباره‌ی این موضوع وجود دارد. ایشان می‌گفتند مردی را می‌شناختند که همیشه می‌گفت: «من هیچ‌وقت به اتوبوس نمی‌رسم.» و واقعاً همیشه این اتفاق برایش می‌افتاد؛ ولی دخترش می‌گفت برای من قضیه کاملاً برعکس است و هروقت به ایستگاه می‌روم، سروکله‌ی اتوبوس پیدا می‌شود.

ضمیر ناخوداگاه

با توجه به موضوع ضمیر ناخودآگاه که در مطالب قبل درباره‌ی آن صحبت کردیم، هرچیز که تکرار می‌شود، راهی به ضمیر ناخودآگاه پیدا می‌کند و ضمیر ناخودآگاه همه‌ی قدرتش را به کار می‌گیرد تا شما به آن برسید. اصلاً فرقی نمی‌کند که می‌گویید «خوش‌بخت» هستید یا «بدبخت»، به‌هرحال، حق با شماست. با این تفاسیر، ما چگونه می‌توانیم ضمیر ناخودآگاهمان را با جمله‌های تأکیدی مثبت پُر کنیم.

حالا که فهمیدیم ضمیر ناخودآگاه چه قدرتی دارد و چگونه می‌توان به آن نفوذ پیدا کرد، باید بفهمیم چگونه آن را تغذیه کنیم. قبل از آن، می‌خواهم درباره‌ی «امیل کوئه»، پدر علم تلقین، صحبت کنم. او دکتر داروساز بود. روزی بیماری از او تقاضای دارو کرد و امیل کوئه می‌دانست که او نیاز به پزشک دارد؛ اما اصرار بیمار تمامی نداشت. بنابراین، تصمیم گرفت قرص‌هایی به او بدهد که هیچ خاصیت درمانی نداشت. پس از مدتی، آن مرد پیش امیل کوئه آمد و گفت که حالش خوب شده است.

اگر ندارید ادایش را در بیاورید

در ادامه، ویدئویی از قدرت تلقین در اختیارتان می‌گذارم. جالب است بدانید که در دین اسلام هم خیلی به ما سفارش شده است که اگر اخلاق نیکویی ندارید، مدتی ادای آن را دربیاورید؛ مثلاً اگر بخشنده نیستید، ادای افراد بخشنده را دربیاورید. درکل، ما باید آگاهانه خودمان را گول بزنیم تا بتوانیم با تکرار، باور جدیدی برای خودمان بسازیم و به ضمیر ناخودآگاهمان نفوذ کنیم.

 چگونه جمله‌های تأکیدی مثبت بسازیم و از آن استفاده کنیم؟

حالا چگونه این جمله‌ها را طراحی کنیم تا مؤثرتر باشد. در این قسمت، نُه روش را به شما ارائه می‌کنیم.

۱. باید در حال به‌عینیت‌رسیدن باشد

شما باید جمله‌های تأکیدی را در مسیر هدفتان به‌کاربگیرید. تصور نمایید می‌خواهید به وزن مناسبتان برسید، اگر فقط در خانه بمانید، به آینه نگاه کنید و بگویید: «من هر روز خوش‌هیکل‌تر می‌شوم.»‌ این کار شما را افسرده‌تر هم خواهد کرد؛ اما تصور کنید اولین گام را برای این هدف برمی‌دارید و در باشگاهی ثبت‌نام می‌کنید. خُب مسلماً این بار جمله‌ها به جان و روحتان می‌نشیند و اثر می‌کند. شما باید گام اول را هرچند کوچک بردارید و سپس شروع به تکرار جمله‌ها کنید. به‌عبارت‌دیگر، از شما حرکت، از خدا برکت!

۲. باید باورپذیر باشد

باید جمله‌هایی را طراحی کنید که برایتان باورپذیر باشد و پس از مدتی، باورتان را ارتقا دهید؛ یعنی سعی کنید سقف ذهنی‌تان را بردارید. وقتی کسی هنوز باور ندارد که بیماری‌اش خوب می‌شود، نمی‌تواند با جمله‌های تأکیدی سلامتی‌اش را به‌دست‌آورد.

۳. باید کوتاه و ساده باشد

به این دلیل که بتوانید آن را بیشتر تکرار و راحت‌تر تجسم کنید. از کلمه‌های ادبی و دشوار استفاده نکنید. اگر می‌خواهید برای وزن مناسبتان جمله‌ی تأکیدی بنویسید، بهتر است بگویید: «من چقدر مانکنم آخه؟!» نه اینکه بنویسید: «هر روز اضافات وزنم از وجودم دورتر و دورتر می‌شود.»

۴. باید بعد از تکرار آن جمله، احساس خوبی داشته باشید

مربی بدن‌سازی‌ام می‌گفت: «وقتی جلوی آینه می‌روم، به خودم می‌گویم تو وزنه‌ای را بلند می‌کنی که هیچ‌کس نمی‌تواند بلند کند.» و واقعاً همان شد و پارسال به قهرمانی جهان رسید! جمله‌هایتان باید به دل خودتان بنشیند و با تکرار آن، به وجد بیایید و احساس خوبی پیدا کنید.

۵. در شرایط آرام تکرار کنید

بهتر است بیشترین تمرکزتان را قبل از خواب و پس از بیدارشدن، روی جمله‌های تأکیدی بگذارید؛ یعنی زمانی که آرامش بیشتری دارید.

۶. آن را با صدای بلند تکرار کنید

صدای بلند باعث می‌شود گوش و زبانتان هم‌زمان درگیر شود؛ به‌این‌ترتیب، تأثیرپذیری آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

۷. جمله‌های مثبت را تا رسیدن به هدف عوض نکنید

۸. در روز بیشتر از پنج جمله تکرار نکنید

فهرستی از جمله‌های تأکیدی تهیه نکنید و فقط روی پنج جمله تمرکز نمایید.

۹. خدا را فراموش نکنید

سعی کنید در جمله‌هایتان از یاد خدا غافل نشوید. این کار باعث تضمین و امنیت هدف و خواسته‌تان می‌شود. وقتی خداوند بنده‌اش را برای رسیدن به هدفش، در حال تلاش و توکل می‌بیند، لطفش را شامل حال او می‌کند.

نکته:

حتماً جمله‌های تأکیدی‌تان را خودتان بنویسید. شاید خیلی از کتاب‌ها و افرادی که به شما جمله‌های تأکیدی می‌گویند، به دلتان ننشیند و احساستان را به وجد نیاورد و برایتان باورپذیر نباشد.

نویسنده✍🏼منبع📑
بهامین دادرسبرداشت شخصی از کلاس انسان موفق دکتر شاهین فرهنگ

9 نظرات
  1. Mohammadsadra می گوید

    ممنون از محبت هات رفیق

  2. رونا می گوید

    سلام
    خیلی خیلی ممنون از مطالب فوق العاده تون
    بسیار استفاده کردم/میکنم و تاثیرش رو توی زندگیم مشاهده میکنم
    تاثیرات مثبت بی نظری توی زندگیم دارن به شخصه.

  3. محمد می گوید

    سلام. استاد من یک جمله ساختم میخواستم نظرتون رو بدونم و من راهنمایی کنید.
    (تاثیر گذاری قدرت نفوذ کلامم بر عمق وجود دیگران هر روز بیشتر و بیشتر میشه)

  4. ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ می گوید

    I know this website presents quality based articles and extra information, is there any
    other web page which gives these stuff in quality?

  5. محمد مهدی می گوید

    سلام بهامین
    بین این همه کانال موفقیت تنها کانال تورو کاربردی میدونم و کارت خیلی درسته کوتاه و خلاصه همه چیزو با صدای گرم و دلنشینت توضیح میدی این پادکست جملات تاکیدی هم عالی بود ادامه بده

    1. Mr.Mosbat می گوید

      ممنون از لطف شما

  6. علی می گوید

    افرین واقعا افرین کوتاه کاربردی سایتت عالییه گسترشش بده.

  7. s.k می گوید

    فقط میتونم بگم که عالی بود…..

    1. Mr.Mosbat می گوید

      ممنونم.