Blog

آیا با هیپنوتیزم می‌توان خاطرات گذشته را فراموش کرد؟

فراموش کردن خاطرات گذشته با هیپنوتیزم

فراموش کردن خاطرات بد گذشته با هیپنوتیزم

مطمئنم که این موضوع بسیار پرطرفدار و بحث برانگیز است؛ زیرا افراد زیادی را دیده‌ام که به دنبال راه‌های برای فراموش کردن گذشته خود هستند؛ اما نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند؟ در نوشته‌های قبلی درباره بعضی از تکنیکهای عالی برای فراموش کردن گذشته، کنار آمدن با خاطرات و فراموش کردن رابطه گذشته با شما صحبت کردم؛ و حالا در این نوشته می‌خواهم درباره روش هیپنوتیزم و تاثیر آن در فراموش کردن خاطرات تلخ با شما صحبت کنم و امیدوارم که تا انتهای این نوشته با من همراه باشید.

آیا هیپنوتیزم می‌تواند خاطرات تلخ و آزاردهنده را در ذهن انسان از بین ببرد؟

به احتمال زیاد در فیلمها دیده‌اید که فردی روی صندلی می‌نشیند و شخص دیگری با یک آونگ به او جملاتی را تلقین می‌کند و فرد در حالت خواب و بیداری قرار می‌گیرد و جملات تلقین شده را باور می‌کند. ممکن است این سوال در ذهن شما پیش آمده است که آیا فراموش کردن خاطرات گذشته با هیپنوتیزم امکان‌پذیر است یا خیر؟ آیا هیپنوتیزم چنین قدرتی دارد یا شایعه‌ای بیش نیست؟!

مطالعات علمی نشان داده است که هیپنوتیزم، واقعاً روی فراموش کردن خاطرات بد گذشته تاثیر می‌گذارد؛ البته اگر توسط فردی باتجربه و متخصص انجام شود.

به کمک هیپنوتیزم، ارتباط ذهن شما با آن قسمتی که خاطرات تلخ و بد وجود دارد قطع می‌شود و دیگر آن خاطرات را به یاد نمی‌آورید.

مثلاً کسی که خاطره بدی از تصادف با ماشین دارد و بعد از تصادف دچار فوبیای شدید شده است، با هیپنوتیزم می‌تواند خاطره تصادف را فراموش کند. به این صورت که ذهنش بعد از انجام هیپنوتیزم، دیگر به آن خاطره دسترسی ندارد و یادآوری صحنه تصادف و خاطراتش، دیگر باعث آزار و ناراحتی فرد نمی‌شود.

فراموش کردن گذشته با هیپنوتیزم

فراموش کردن خاطرات گذشته با هیپنوتیزم

پس همانطور که متوجه شدید، هیپنوتیزم به فراموش کردن خاطرات گذشته انسان کمک می‌کند. البته باز هم تاکید می‌کنم که اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را بگیرید، باید این کار را به کمک یک فرد متخصص انجام دهید؛ زیرا مسئله ذهن، مسئله مهمی است و اگر هیپنوتیزم به خوبی انجام نشود، تاثیر منفی روی ذهن شما می‌گذارد.

نکته جالب این است که امروزه، هیپنوتیزم درمانی نه فقط برای فراموش کردن خاطرات گذشته به‌کار می‌رود؛ بلکه برای درمان یک سری مشکلات نیز استفاده می‌شود. مثلا با کمک هیپنوتیزم می‌توان برای درمان اعتیاد، کاهش استرس، درمان میگرن، کاهش فشار خون و از بین بردن مشکلات خوابیدن افراد نیز استفاده کرد. شاید باورتان نشود؛ اما هیپنوتیزم برای افزایش اعتمادبه‌نفس و رفع خجولی نیز تاثیر فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند مشکل خجالت از حرف زدن در جمع را تا حد زیادی از بین ببرد.

هیپنوتیزم، یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های درمانی در دنیا است که تکنیک‌هایش در دانشگاه‌های مطرح جهان تدریس می‌شود.

اما بیایید ببینیم که هیپنوتیزم چطور به فراموش کردن خاطرات گذشته کمک می‌کند؟ در ادامه این نوشته به شما توضیح داده‌ام.

تکنیک هیپنوتیزم، چگونه به فراموش کردن خاطرات بد گذشته کمک می‌کند؟

در مراحل مختلف هیپنوتیزم، شما به حدی ریلکس و آرام می‌شوید که می‌توانید وارد لایه های عمیقتر ذهن خود شوید و یک سری موضوعات و اتفاقات را عوض کنید. بعد از اینکه جسم و ذهن ما در طی مراحل هیپنوتیزم آرام شد، ما این اجازه را داریم که بعضی از ایده ها را از ذهن خودآگاه یا هوشیار خود برداریم و آنها را در ذهن ناخودآگاه یا ناهوشیار بکاریم.

به همین دلیل است که افراد پس از بیدار شدن از حالت هیپنوتیزم، خاطرات قبلی و تلخشان را به یاد نمی‌آورند؛ زیرا ایده‌های ذهن ناخودآگاه شروع به کار کرده‌اند و الگوهای ذهنی قبلی فرد را تغییر داده‌اند.

از روش هیپنوتیزم درمانی، نمی‌توان خیلی سریع به نتیجه رسید؛ اما اگر صبر کنید و این مسیر را ادامه دهید، می‌توانید زندگی خود را تغییر دهید و خود را از گرفتار شدن در خاطرات گذشته نجات دهید.

فراموش کردن گذشته با هیپنوتیزم

چگونه با تکنیک هیپنوتیزم درمانی، خاطرات بد گذشته را فراموش کنید؟

خبر خوبی که دوست دارم به شما بدهم این است که با تمرین تکنیک «خود هیپنوتیزمی» می‌توانید خاطرات بد و تلخ گذشته را فراموش کنید. یعنی خودتان مراحل اصلی هیپنوتیزم درمانی را انجام دهید و ذهن خود را تغییر دهید.

برای شروع این کار لازم است که از نظر جسمی و ذهنی ریلکس باشید. می‌توانید با کمک یک آهنگ بی‌کلام و تمرکز روی دم و بازدم خود، جسم و ذهنتان را آرام کنید.

تمرکزتان را روی جسمتان نگه دارید و ذهن خود را از افکار مزاحم خالی کنید. می‌دانم که این کار سختی است؛ اما شما می‌توانید و فقط به تمرین و صبوری نیاز دارید.

روی پلک‌های خود تمرکز کنید. فکر کنید که پلک‌های شما در حال سنگین شدن هستند و به آرامی بسته می شوند. همینطور که چشم‌های شما در حال بسته شدن هستند، روی تنفس خود تمرکز کنید و آرام و عمیق نفس بکشید. به خودتان یادآوری کنید که با هر بازدم، شما ریلکس تر و آرام‌تر می‌شوید. در این مرحله، سعی کنید ریتم تنفستان را آرام‌تر کنید و عمیق‌تر نفس بکشید.

حالا با چشم‌های بسته، حرکت منظم یک شی را تجسم کنید. این شی می‌تواند پاندول، ساعت جیبی یا هر چیزی باشد که می‌تواند حرکت رفت و برگشتی به سمت راست و چپ داشته باشد.

از عدد 10 شروع کنید و به آرامی با هر بازدم، یک عدد پایین بیایید. به خودتان بگویید که با هر شماره، من آرام و آرام و باز هم آرام‌تر می‌شوم. با هر عدد که می‌شمارید، بدن خود را کاملا رها کنید؛ انگار که روی آب خوابیده اید! وقتی شمارش معکوس تمام شد، شما در حالت هیپنوتیزم کامل قرار گرفته‌اید.

حالا باید روی عبارت تاکیدی داخل ذهنتان تمرکز کنید و با آرامش آن را تکرار کنید. مثلا می‌توانید بگویید « من به جریان زندگی اعتماد دارم و آرام هستم» یا هر عبارت تاکیدی دلخواهتان را تکرار کنید. جملات تاکیدی شما باید معکوس خاطرات بد گذشته باشند؛ مثلا اگر در گذشته رابطه عشقی داشتید و شکست خوردید، در این موقعیت با خودتان تکرار کنید که «من همواره در عشق هستم و با عشق احاطه شده‌ام» تا ضمیر ناخودآگاه شما این موضوع را ثبت کند. این مرحله، اصلی‌ترین مرحله در هیپنوتیزم است که روی ذهن ناخودآگاه شما به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد.

حالا ذهنتان را از هر فکری پاک کنید و ریلکس باشید تا بتوانید از حالت هیپنوتیزم دربیایید.

خیلی آرام و با قدرت از عدد 1 به عدد 10 شروع به شمارش کنید. هدف این است که با هر شمارش، هوشیارتر بشوید. پس به این موضوع توجه کنید.

وقتی به عدد 10 رسیدید، شما کاملا هوشیار و سرحال هستید. خیلی آرام چشم‌های خود را باز کنید و به اشیای اطراف خود نگاه کنید. مکانی که در آن هستید را حس کنید، کمی بدنتان را بکشید تا به حالت طبیعی برگردید.

یادتان باشد که اولین تلاش‌ها برای فراموش کردن خاطرات بد گذشته به کمک هیپنوتیزم، معمولا سخت هستند و شاید نتیجه آن را به خوبی حس نکنید؛ اما با تمرین کردن این مراحل، می‌توانید سریعتر و عمیق‌تر وارد حالت هیپنوتیزم شوید و تاثیر قوی‌تری را روی ذهن خود بگذارید.

شما می‌توانید از هیپنوتیزم برای برنامه ریزی مجدد ذهن خود کمک بگیرید و خاطرات تلخ و آزاردهنده را با این تکنیک فراموش کنید.

اگر تا به حال تجربه هیپنوتیزم داشته‌اید و توانستید تاثیرش را مشاهده کنید، در قسمت نظرات، خوشحال می‌شویم که داستان شما را بخوانیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با من همراه بودید از شما متشکرم و امیدوارم با کمک مطالب این نوشته بتوانید به آرامش و سرزندگی برسید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید