وبلاگ

فلسفه های درد و رنج در زندگی انسان

فلسفه درد و رنج

فلسفه های درد و رنج در زندگی

یکی از مباحثی که اگر فلسفه اش رو بدانیم خیلی از مشکلات ما حل میشود.بحث امروز درباره فلسفه درد و رنج در زندگی است.با آشنا شدن این فلسفه خیلی راحتتر مقابل مشکلات و درد و رنج ها واکنش نشان میدهید.

تا به حال مریض شدین؟وقتی دکتر دارو تلخ  به اضافه کلی آمپول و سرم به شما میدهد واکنش شما چیست؟ایا از دکتر شاکی میشوید و میخواهین باهاش دعوا کنید؟یا مثلا دکتر دندانپزشک کلی بلا سر دندان شما میاره.آخر سر شما باهاش دعوا میکنید؟مشکل ما اینجاست که اولا فلسفه درد و رنج در زندگی رو نمیدونیم.ثانیا خدا رو قد دکتر باور نداریم.

درد و رنج هایی که ما در زندگی میبینیم خارج از موارد زیر نیست.

1.بی عقلی و بی تدبیری

2.بیدار شدن از خواب غفلت

3.ترفیع درجه

4.امتحان الهی

5.کارما و عقوبت

6.خیر و مصلحت الهی

بی عقلی و بی تدبیری:

خیلی از مشکلاتی که ما در زندگی میبینیم صاف ریشه اش برمیگرده به خودمون.شما رابطه ی بدی دارین.همسر خوبی ندارین.خوب دوست خوبم وقتی بدون تحقیق و بدون هدف با کسی رابطه برقرار میکنی و ازدواج میکنی.مشکلاتش از طرف خودته!شما اختیار داری.میدونستی اگر با سرعت 130 تا تو اتوبان لایی کشی کنی خطرناکه.حالا یه اتفاقی واست افتاده چرا یقه بقیه رو میگیری؟

بیدار شدن از خواب غفلت:

تصور بکنید تو جاده هستید.یهو خوابتان میگیره.از جاده خارج میشید.میرید سمت خاکی.سمت خاکی دیگه جاده هموار نیست.تکونتون میده.بالا و پایین داره.به اصلاح درد و رنج میکشید.چرا چون خواب بودید. پس یکی از فلسفه های درد و رنج در زندگی  اینه که از خواب غفلت بیدار شیم.غفلت از بزرگترین دلیلی که به خاطر اون به این دنیا اومدیم.اگر نمیدانید بزرگترین دلیل خلقت شما چیست حتما به دنبالش بگردین.تمام تصمیمات شما در زندگی با توجه به پاسخ اون سوال گرفته میشود.

ترفیع درجه:

دوباره مثال جاده رو میزنم.فرض کنید با ماشینتان دارین به سفر میروید.جاده سالم.شما بیدار ولی با سرعت کم.ماشینو میبیرید تعمیرگاه و چند ساعتی اونجا معطل میشد.دوستان شما همه اعتراض میکنند.خودتان هم ناراحت هستید.اما نتیجه این اتفاق چیه؟ماشین شما با سرعت و شتاب بیشتری حرکت میکنه. پس یکی از فلسفه های درد و رنج در زندگی  ترفیع درجه است.یادتونه تو جلسه هیچ اتفاقی اتفاقی نیست.چی میگفتم؟ این دنیا کاملا منظم ساخته شده.اگر شما دچار درد و رنج میشوید.دلیل داره.همینجوری اتفاقی نیست که مشکلات تو زندگی بوجود میاد.

امتحان الهی:

دلیل امتحان ما تو درس های مدرسه برای چیه؟یک)معلم بفهمه وضعیت دانش آموزاش چطوریه؟دو)خود دانش اموز ها بفهمند وضعیتشون چطوریه؟سه)وضعیت دانش آموزان بهتر بشه و سطح علمی بره بالا.با هر امتحان نقات ضعف و قوت ما پیدا میشه.و رشد پیدا میکنیم.حالا امتحان الهی چطوریه؟اولا مورد اول کلا کنسله.چون خدا از قبل میدونه ما ما چه انتخاب هایی میکنیم.مثلا شما دارین یه راننده رو از دوربین های اتوبان نگاه میکنید و راننده داره 180 تا سرعت میره.میگین این الان یه بلایی سر خودش میاره.حالا فکر کنم منظورمو متوجه شدید که خدا عالم یعنی چی.خدا دوست نداره ما 180 تا بریم.اما میدونه ما 180 تا میریم.میمونه مورد دو و سه.مورد دوم یعنی رشد خودمون.شما آدمی هستید که صبر ضعیفی دارین و زود از کوره در میرین.تویه شغلتون به همکاری بر میخورین که دقیقا این حسی که دارین رو تحریک میکنه.این دقیقا آزمون الهی که شما در مواجه با اون شخص رشد پیدا کنی.این قضیه هیچ ربطی به قانون جذب نداره.و کاملا برنامه ریزی شده برای بهبود شماست.پس یکی دیگر از فلسفه های درد و رنج برای انسان امتحان الهی است.این امتحان هم دلیل و فلسفه ای داره. اولا مدرسه رو نمی سازن که فقط امتحان بگیرن.مدرسه رو میسازن تا دانشمند و عالم تربیت کنند.نکته دوم تو امتحان الهی اول امتحان میگیرن بعد درس میدهند.

کارما و عقوبت:

درباره ی این قضیه مفصلا در قسمت قانون کارما با شما صحبت کردم و پیشنهاد میکنم حتما اون بخش رو مطالعه کنید.فقط یه نکته رو یادتون باشه.اگر قانون عکس العمل وجود نداشته باشه اوضاع خیلی بد میشد.مثلا شما بچه که بودی دست زدی به بخاری داغ و با قانون کارما فهمیدی بخاری دست شمارو میسوزونه.و دلیل دردت رو فهمیدی.حالا فرض کنید قانون کارما نبود.خوب کی میخواستیم بعضی درد ها رو درک کنیم؟پس یکی دیگه از فلسفه های درد و رنج انسان کارماست.

خیر و مصلحت الهی:

خیلی وقت ها خیر ما تو چیزی که میخواهیم نیست.حتی اگر اون چیز خوب و خیر باشد.پول بده؟ماشین وخونه ….بده؟تحصیلات عالیه بده؟معلومه که نه.اما بعضی وقت ها همین چیزهای خیر باعث ضرر ما میشوند.مثلا طرف اوضاع مالیش که خیلی خوب میشه یهو میره یه زن دیگه میگیره.یا مدرک دکتری رو میگیره دیگه جواب سلام هیچ کس رو نمیده.اینجاست که خدا با سختی هاش  خیر و مصلحت مارو میبینه.میگه اگر اون اتفاق بیوفته این موضوع پیش میاد.اگر ماشینتو عوض کنی شیطنت میکنی.بعدش زندگیتو حروم میکنی.واسه خودت دارم این سختی رو انجام میدهم.

نویسنده✍🏼 منبع📑
بهامین دادرس برداشت شخصی از کلاس انسان موفق دکتر شاهین فرهنگ

4.8/5 - (90 امتیاز)
اشتراک گذاری:

20 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام
    من بخاطر اشتباها گذشتم خیلی سرزنش شدم هر روز و هروز دارم از خونوادم طعنه میخورم.چیزی که خیلی منو اذیت میکنه همین حرفاشونه همین که هیچوقت درکم نکردن.خب من بعد اون اشتباهم توبه کردم ولی بازم تا به امروز که بیشتر از یک سال گذشته دارم له میشم زیرحرفاشون
    دست و پامو بستنو اجازه هیچکاری بهم نمیدن ولی من میخام پیشرفت کنم بشم یه آدمی که همه بهم افتخار کنن تنها امیدمم خداس
    ولی واقعا نمیدونم چطوری با هیچی خودمو بکشم بیرون از این منجلاب

    لطفاااااا کمکم کنید

    • با دقت مشخص کنید در کدام بخش‌ها شما توانایی کنترل دارید و کجاها از کنترل شما خارج است.بخش اول پذیرش و بخش دوم فهم این موضوع است که من چه چیزی را میتوانم تغییر دهم.پیشنهاد میکنم حتما به کانال تلگرام سر بزنید

  • چرا من بد بخت با این که لیاقت خوش شانسی رو دارم،خوش شانس نیستم؟تو ۱۷ سال عمرم فقط بد شانسی دیدم و بد بدبختی.روز قیامت من باید خدا رو سوال و جواب کنم نه اون منو.هر جوری به خودم نگاه می کنم،می بینم خیلی کمبود‌ تو زندگی دارم.یعنی به دید خدا لیاقت هیچی رو ندارم.چرا یه نفر تو نعمت فراوون غلت میخوره و من نمی خورم؟؟؟اگه جوابی دارید بگید که‌قانع شم

  • سلام
    مهم نیست این اتفاقات از کدوم نوع هست
    در همه ی موارد باید که بفهمیم که تغییر کنیم و خودمان و اخلاقمان و راهمان را اصلاح کنیم و در عین حال صبور هم باشیم و بدانیم خدا هست و کمک میکنه به شرطی که خودمون هم دنبال اصلاح و تغییر خودمان باشیم همه ی این اتفاقات برای این می افته که بفهمیم باید تغییر کنیم پس باید همواره در حال تغییر و رشد و اصلاح خودمون باشیم
    خدایا شکرت

  • باسلام من این دلایل روقبول ندارم البته بعضی هاشو بعضیها بادخالت کردن در زندگی دیگران وحسادت مانع پیشرفت دیگران میشن.البته کارمای عمل خودشونم میبینند

    • سلام ممنون از سایت خودتون
      راجع به امتحان الهی قسمتی که فرمودید اگر صبروحوصله شما کم باشه درشغلتون مواجه می شوید با همکاری که شماروتحریک می کنه این دقیقا به خاطر ارتعاشی هست که فرستاده شده و
      اراجع به مصلحت الهی ازعدل خدا به دوره که بخواد برای اینکه شخصی در آینده قراره با پول وثروتش فلان کار رو بکنم محدودش کنه اگرکسی نمی تونه پول وثروتش حفظ کنه ویا ازدست می ده ویا اونطور که می خوادنمیشه ریشه در باورهاوترسهاودیوارنوشته های خودش داره.
      سپاسگزارم ازاینکه مطلبم را خواندید.

    • سلام
      دوست عزیز زندگی اکنون شماحاصل تفکرگذشته شماست.ودیگران هیچ دخالتی ندارندونمی توانند داشته باشند
      خداوند همه چیز را بسیار شگفت انگیز طراحی کرده .
      فداش بشم

    • من صاحب اعمال خویشم،
      میراث‌دار کردارهای خویش،
      زاده اعمال خود،
      در پیوند با کردار خویش،
      و متکی بر اعمال خود می‌زیم،
      و هر فعلی که انجام می‌دهم،
      نیک یا بد
      میراث آن به من می‌رسد
      فرد راهب، بایستی همواره بر این اصل تأمل کند.

  • من تو مدت ۶ سال اخیر شکست مالی ( بخصوص بار اول) سختی خوردم ، هر چقدر هم فکر کردم که این اتفاقات تو کدوم دسته بندی جا میگیره به نتیجه ای نرسیدم ، از کجا بدونم ، بی عقلی خودم ، یا اراده الهی نقش داشته تو این ماجراها و شکست ها

    • سلام…سعی کنید داستان زندگیتون رو از دهان یک کس دیگه بشنوید…مثلا دوست نزدیکتون میگه که مشکل بزرگ مالی پیدا کرده و‌‌‌… اون وقت راحت تر ارزیابی میکنید…اما از اونجا که درامد زایی و کسب ثروت مالی یک مهارت است…به نظرم در تصمیم هایی که گرفتید کمی بیشتر فکر کنید…خوب باشید

    • سلام
      دوست عزیز زندگی اکنون شماحاصل تفکرگذشته شماست.ودیگران هیچ دخالتی ندارندونمی توانند داشته باشند
      خداوند همه چیز را بسیار شگفت انگیز طراحی کرده .
      فداش بشم

    • سلام حسین جان
      خداوندجزنعمت وثروتش هیچ چیز به انسان نداده اگروضعیت کنونی ما اینه در دریافت نعمتها مشکل وموانع زیادی داریم .پس مشکل رادرخودت جستجو کن .
      ای اف تی یادبگیر وروی مشکلات ت کارکن .
      سرچ کن ای اف تی فروغمند

[...]

  • سلام هیچ یک از فایلهای صوتی شما را نمیشه دانلود کرد.روی عکس که ضربه می زنیم پیام میده ۴۰۴پیدا نشد. لطفاً راهنمایی بفرمایید. یا همه فایلهای صوتی را بی زحمت و جسارتا”به جمیل ارسال فرمایید.قبلا از عنایات شما بی نهایت سپاسگزارم.
    حاجی حاجی بالا از ارومیه پاریس ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم