قوانین مغز انسان ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با مفاهیم عمیق ضمیر‌ناخودآگاه آشنا کنیم.آیا این مفهوم وجود دارد؟ آیا واقعا می‌توان با ضمیر ناخوداگاه به موفقیت‌های بزرگ رسید؟

بزرگی به‌اندازه‌ی کهکشان

به گفته‌ی دانشمندان، مغز انسان از کهکشان راه شیری هم پیچیده‌تر است؛ مثل سوپر رایانه‌ای که می‌تواند چهار میلیون داده را در هر ثانیه و بی‌وقفه پردازش کند. اگر رگ‌های خونی مغز انسان را بازکنیم و کنار هم بگذاریم، چهار بار دور کره‌ی زمین می‌چرخد؛ ولی حیف که ما درست از آن استفاده نمی‌کنیم!

قوانین مغز انسان؛ ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه

اگر انسان از صد درصد توان مغز خود استفاده کند، قادر است مطالب دو میلیون کتاب را که هرکدام ۵۰۰ صفحه است، حفظ کند. هر انسان معمولی اگر از ۵۰ درصد توان مغزی خود استفاده کند، به‌آسانی می‌تواند به ده‌ها زبان زنده‌ی دنیا سخن بگوید و به‌سادگی ده‌ها دکترا بگیرد.

طبق تحقیقات مشترکی که دانشگاه هاروارد و استنفورد انجام داده‌اند، انسان امروز به‌طور میانگین از ۱۲ درصد مغز خود استفاده می‌کند؛ آن‌هم به بدترین شکل ممکن. استفاده‌ی ما از مغزمان مثل این است که کسی می‌تواند وزنه‌ی دو میلیون کیلویی را بلند کند؛ اما فقط یک چوب‌کبریت را بلند می‌کند یا شبیه کسی که دراز کشیده و شخص دیگری بالشتی روی صورت او گذاشته و روی آن نشسته است و می‌گوید: «حالا نفس بکش!» دقیقاً ما همین بلا را سر مغزمان می‌آوریم.

 ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه

ما می‌توانیم مغزمان را دو مدل بُرش بزنیم: عمودی و افقی.

اگر مغز خود را عمودی برش دهیم، دو نیمکره‌ی راست و چپ خواهیم داشت؛ نیمکره‌ی چپ مغزمان در کنار دست راستمان قرار دارد و نیمکره‌ی راست ما در کنار دست چپمان.

نیمکره‌ی چپ مغز ما، کارهای استدلالی و منطقی را به عهده دارد؛ مانند حرف زدن، محاسبه‌های ریاضی، مقایسه‌ی چیزها و تحلیل‌ها و نیمه‌ی راست مغز ما کارهای سمبلیک و تخیلی را انجام می‌دهد؛ ازجمله خواب دیدن، در رؤیا فرورفتن و فعالیت‌های هنری.

حالا اگر مغزمان را افقی برش دهیم، دو قسمت بالایی و پایینی خواهیم داشت. اعمالی که به‌صورت ارادی انجام می‌دهیم، نیمه‌ی بالایی مغز کنترل می‌کند؛ مانند غذا خوردن، رانندگی کردن، حرف زدن و… این نیمه‌ی بالا را «خودآگاه» می‌نامیم. این ضمیر خودآگاه است که به ما می‌گوید بنشین، برخیز، بخور و… و کارهایی که ما آن‌ها را به‌صورت غیرارادی انجام می‌دهیم؛ مانند :ضربان قلب، گردش خون، رسیدن قند و اکسیژن به مغز و همه‌ی کارهای خارج از اراده‌ی ما را قسمت پایین مغز انجام می‌دهد که به آن «ضمیر ناخودآگاه» می‌گوییم.

حالا می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه ضمیر ناخودآگاه خود را کنترل کنیم؛ زیرا دانشمندان می‌گویند ضمیر ناخودآگاه بسیار منظم و دقیق است و خارق‌العاده کار می‌کند. قلب انسانی که ۷۰ سال زندگی کرده، دو میلیارد بار ضربان داشته و فرمان همه‌ی آن‌ها را ضمیر ناخودآگاه صادر کرده است. ما می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که از ضمیر ناخودآگاه خود برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید

تفاوت ضمیر خودآگاه و ضمیر ناخودآگاه

ضمیر خودآگاه ما فقط در هنگام بیداری کار می‌کند و وقتی ما می‌خوابیم یا بی‌هوش می‌شویم، از کار می‌ایستد؛ اما ضمیر ناخودآگاه ما در هر شرایطی ازجمله خواب، بیداری یا بی‌هوشی فعالیت می‌کند و هیچ‌وقت استراحت نمی‌کند تا زمانی که بمیریم.

ضمیر خودآگاه تنها ورودی‌های منطقی را می‌پذیرد؛ درحالی‌که ضمیر ناخودآگاه هرچه به او بدهیم، می‌پذیرد و راست یا دروغ، شوخی یا جدی، منطقی یا غیرمنطقی، سازنده یا مخرب و… بودن آن‌ها برایش مهم نیست.

به نظرتان چه اتفاقی می‌افتد که ما یک روز از خواب بلند می‌شویم و کِسِل هستیم؛ ولی روز دیگر شاد و سرحالیم. ازنظر علم پزشکی و روان‌شناسی، ما می‌توانیم ۳۰ دلیل قاطع علمی برای این موضوع بیاوریم. یکی از دلایلی را که به موضوع ما مربوط می‌شود، بیان می‌کنیم.

آیا تابه‌حال سنگی را در آب انداخته‌اید؟ وقتی سنگی را در آب می‌اندازید، دایره‌هایی تشکیل می‌شود که با تکرار، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. آیا تاکنون در کوهی که صدا در آن می‌پیچد، داد زده‌اید؟ این بار بروید و داد بزنید و بگویید: «اَه» چه می‌شنوید؟ «اَه اَه اَه» و اگر داد بزنید: «به» می‌شنوید: «به به به»

این موضوع در زندگی ما نیز رخ می‌دهد؛ کسانی که در زندگی خود می‌گویند «اَه! اینکه زندگی نیست.» همه‌ی زندگی‌شان می‌شود: «اه اه اه» و آن‌هایی که در زندگی خود می‌گویند: «به» همه‌ی زندگی‌شان می‌شود: «به به به» همان‌طور که مولانا می‌گویداین جهان کوه است و فعل ما صدا …… سوی ما آید نداها را صدا
ما خالق دردسرهای زندگی‌مان هستیم و می‌توانیم با شناخت قوانین مغز، خالق نعمت‌ها و موهبت‌های زندگی‌مان باشیم. کارهایی می‌کنیم که این دنیا بازتاب آن را در قالب خوبی یا بدی به ما برمی‌گرداند. این جهان مثل آینه است و رفتارهای ما را به خودمان بازمی‌تاباند.

چه چیز را بیشتر تکرار می‌کنید؟

اگر ما به ضمیر ناخودآگاه صدها واژه‌ی مثبت و منفی بدهیم، هرکدام را جداگانه تکرار می‌کند. حتی هنگامی‌که خوابیم، ناخودآگاه این واژه‌ها را در مغزمان تکرار می‌کند. وقتی جمله‌هایی را به هم می‌گوییم، خودآگاهِ ما جمله‌ها را تحلیل می‌کند؛ اما ناخودآگاهِ ما هیچ کاری با جمله‌ها ندارد و به سراغ کلمه‌های مثبت و منفی می‌رود و آن‌ها را تکرار می‌کند. مثلاً کسی می‌گوید: «چرا این‌قدر بدبختم؟» این سه کلمه نه مثبت است و نه منفی و ناخودآگاه به آن‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؛ اما به کلمه‌ی «بدبختم» واکنش نشان می‌دهد و آن را تکرار می‌کند: بدبختم، بدبختم، بدبختم و مثل این است که کسی تمام شب به ما گفته باشد: «بدبخت، بدبخت، بدبخت» برای همین وقتی صبح از خواب بلند می‌شویم، کِسِل و بی‌حوصله‌ایم.برعکس، وقتی کلمه‌ی مثبتی مانند «آفرین» تا صبح در ذهن ما تکرار شده باشد، باعث می‌شود صبح سرحال باشیم؛ به همین دلیل گاهی شاد هستیم و گاهی کِسِل، بدون اینکه دلیل آن را بدانیم.

کنترل زبان و ضمیر ناخودآگاه در قرآن

سوره‌ی اِسرا، آیه‌ی 53: «ای پیامبر! به بندگانم بگو به زیباترین شکل سخن بگویند. به بندگانم بگو کلمات زیبا و نیکو بر زبان بیاورند.» و دلیل علمی‌اش این است که حرف‌های خوب در ذهن ما تکرار می‌شود و به ما انرژی و نشاط می‌دهد و حرف‌های ناخوشایند ما را کسل و بیمار می‌کند.به‌طور خلاصه، ضمیر ناخودآگاه «بچه‌غولِ نفهمی» است! «غول» است؛ چون قدرت فراوانی دارد و «نفهم» است؛ چون منطق و درست و غلط حالی‌اش نیست.

راه‌های نفوذ به ضمیر ناخودآگاه

۱. تکرار، تکرار، تکرار

هر پیامی به‌صورت تکرار دربیاید، در ناخودآگاه ما می‌نشیند که ممکن است گفت‌وگوهای خودمان باشد، حرف‌هایی که از دیگران می‌شنویم یا فکرهایی که می‌کنیم. هرچقدر بیشتر تکرار شود، بیشتر در ناخودآگاه ما نفوذ می‌کند (یکی از دلایل تکرار ذکرها در اسلام، همین دلیل است).

۲. تبدیل تکرار به عادت

هر کاری که با تکرارِ زیاد به‌صورت عادت دربیاید، کنترلش از خودآگاه به ناخودآگاه منتقل می‌شود. تایپ کردن، رانندگی کردن و خیلی از کارهایی که در زندگی انجام می‌دهیم، ناشی از همین اتفاق است.

جنگ ضمیر ناخودآگاه و ضمیر خودآگاه

توجه داشته باشید که در نبرد بین ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه، معمولاً ناخودآگاه پیروز است. خیلی از اتفاق‌هایی که در کودکی برای ما پیش‌آمده است، باعث شده برخورد ما با محیط اطرافمان متفاوت باشد؛‌ مثلاً ممکن است در کودکی برای شما هم اتفاقی افتاده باشد که از فلان غذا خاطره‌ی بدی داشته باشید. سال‌ها بعد وقتی بین انتخاب چند غذا تردید می‌کنید که اتفاقاً آن غذای کودکی‌تان هم جزو آن است، ناخودآگاه به آن تمایل ندارید،‌ درصورتی‌که خودآگاهتان به شما تضمین می‌دهد مشکلی برایتان پیش نمی‌آید؛ ولی شما تمایلی به آن ندارید. هنگامی‌که خودآگاه و ناخودآگاه باهم موافق و همسو می‌شوند، قدرتشان دو برابر می‌شود. توجه داشته باشید که قدرت‌ها در هم ضرب می‌شود، نه جمع و این یعنی کارها به‌شدت قوی و پُرقدرت پیش‌می‌رود.

نویسنده✍🏼منبع📑
بهامین دادرسبرداشت شخصی از کلاس انسان موفق دکتر شاهین فرهنگ

28 نظرات
  1. […] عدد دقیقی به ذهنتان نمی‌رسد یعنی این اتفاق به‌صورت ناخودآگاه در حال رخ دادن است. حالا فرض کنید تلفن همراهتان را […]

  2. […] از چه منبعی برای انسان تولید میشوند؟این انرژی ها از ضمیر ناخودآگاه انسان سرچشمه میگیرند.پس تا الان به صورت علمی و منطقی ثابت […]

  3. […] از نزدیک و با چشم جان حسش کنید.حتما توصیه میکنم درباره قوانین مغز انسان و ضمیر ناخودآگاه مطالعه […]

  4. […] که کلی بهتون یاد دادم.چگونه به خواسته هامون برسیم؟ قوانین مغز/ قانون کارما. قانون دارما. قانون جذب.فیزیکی شم با […]

  5. […] قرار میدهد و همواره خواهان اتفاق های خوب است.با توجه به قدرت ذهن و ضمیر ناخودآگاه انسان با تکرار جملاتی که به آنها احساس دارد اون موضوع […]

  6. Soheil Kabodvand می گوید
  7. بهروز می گوید

    خیلی خیلی عالی بود سپاسگزارم سپاسگزارم

  8. امیر رضا احمدی می گوید

    سلام. ممنون از سايت خوبتون فقط آخرش نگفتید چطوری میشه به ناخودآگاه مسلط شد.

  9. راه موفقیت می گوید

    سلام
    مطالبتان عالی هستند .
    مرسی

  10. سوگل می گوید

    سلام ایا ناخودآگاه زبان های سایر کشورها را متوجه میشود

    1. بهامین دادرس می گوید

      سلام.به طرز شگفت انگیزی بله

    2. بهامین دادرس می گوید

      سلام.به شکل عجیبی بله

  11. […] می تواند رویا کمک بسیار زیادی به ما کند. همانطور که در ضمیر ناخودآگاه خدمتتان عرض کردم مغز انسان تفاوتی بین تصویری که در ذهن […]

  12. محسن می گوید

    سلام واقعا عالی بود .خیروخوبی ببینید.ان شاءالله

  13. عباس طاهری می گوید

    از شما ممنونم که با مطالب مفیدتون به دیگران کمک می کنید.

  14. پارسا می گوید

    کانال تلگرامی unlimite power هم در این مورد خیلی مطالب خوبی داره

  15. Mr.Mosbat می گوید

    الحمدلله…خیلی خوشحال شدم دوست عزیزم

  16. M A T I N می گوید

    من ی پسر 16 ساله هستم، بعد از دیدن فیلم لوسی واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و همین باعث شد وارد گوگل بشم و شروع کنم به سرچ کردن، خب راستش من در طول سرچ هايي که میکردم،خیلی جاها خوندم که جمله ی (انسان ها فقط از ده درصد مغزشون استفاده میکنن) اشتباهه ما در طول روز بارها از صد در صد مغز خود استفاده میکنیم، اما به شرط اینکه قسمت های خواب مغز را با انجام کار هايي بیدار کنیم، جدا از این بحثا من از یازده سالگی خوانندگی میکنم در سبک های مختلف rnb,country و…
    راستش من با این سنم مثل یک فرد بیست و دو یا همین حدودا، موزیکم رو میسازم و همیشه يه قدرت خاصی رو تو خودم میبینم اونم اينه که انرژی کلمات رو حس میکنم، وقتی میشینم و شروع به نوشتن میکنم شاید روز های طول بکشد تا من فقط یک خط بنویسم یا هفته ها، چون هر کلمه ای با روحیه ی من سازگار نیست. و برعکس خواننده های بزرگ ایران هر کلمه ای که فقط وزن و آهنگ خوبی داشته و معنی قشنگي بده رو نمینویسم بلکه،انرژی کلمه رو حس میکنم و مثلا نميتونم از کلمه ی ( از، یا اگه یا خیلی کلمات ديگه…) استفاده میکنم، و وقتی به بعضی افراد موزیکامو پخش میکنم اون يه انرژی مثبت خاصی ميگيره
    البته از این یکم رنج میبرم چون خیلی در نوشتن اذیت میشم ولی باز به خودم میگم ارزششو داره.
    کلا خواستم بگم گاهی اوقات انرژی های خاصی رو حس میکنم که حالا انقدر توضیح دادم.
    و در آخر اینم بگم صحبت های شما واقعا زيبا بود و خیلی تاثیر قشنگي داشت و پر از انرژی مثبت بود، ولی من هنوز نفهميدم اینکه انسان از 10 درصد مغز خود استفاده میکنه درسته یا نه چون خیلی جاها این حرف رو رد میکنن.

  17. لاله می گوید

    ممنون از پاسخگوییتون

  18. لاله می گوید

    اینم اصافه کنم خدمتتون احساس ارامش دارم و خوش بینم نسبت به زندگی

  19. لاله می گوید

    سلام من بطور خیلی اتفاقی با سایت شما آشنا شدم و با خوندن یکی از پستاتون علاقمند شدم بقیرو هم بخونم…
    میخواستم ازتون تشکر کنم بابت وقتی ک میذارین و مطالب مفیدی ک ارائه میدین…
    پست دعا و هیچ اتفاقی اتفاقی نیست خیلی به دلم نشست
    در رابطه با این پست من سوالی داشتم از خدمتتون
    با وجودیکه میدونم گنجایش مغز خیلی زیاده ولی وقتی مثلا صبح ها یه مبحث مورد علاقمو میخونم تا ظهر…و تا عصر استراحت میکنم ک عصر ادامه بدم حافظه ام انگار پر شده هرچی میخونم دیگه متوجه نمیشم
    در رابطه با مباحث درسی هم این اتفاق برام میفتادا ولی ازین مساله تعجب میکنم چطور نسبت ب مبحث مورد علاقم باید این اتفاق بیفته! چطور مغزم کشش نداره…شاید سوال پیش پا افتاده ای باشه ولی واقعا مشتاقم علتشو بدونم
    و یه مساله دیگه برای روشن تر شدن قضیه خدمتتون عرض کنم…ذهنم برای عصر انگار خسته شده و این روی جسمم تاثیر میذاره و عصرا احساس خستگی مفرط دارم از نظر جسمی هم… سپاسگزار شما و زحماتتون هستم

    1. Mr.Mosbat می گوید

      شیوه دسترسی به حافظه روش خاصی دارد که با کمی سرچ و تحقیق درباره ی شیوه های یادگیری و تند خوانی میتوانید آن هارا آموزش ببینید. من سایت https://motalesharif.com را معرفی میکنم

  20. البرز77 می گوید

    تو کیییی لعنتی؟؟؟؟عالیهههههه

    1. عرشیا می گوید

      سلام آقای دادرس یه سوال داشتم ازتون
      با یک سری اصوات که بهشون سابلیمینال میگن و روی ضمیر ناخودآگاه تاثیر میزاره میشه رنگ چشم رو تغییر داد؟
      ینی با استفاده از ضمیر ناخودآگاه ملانین روی عنبیه حذف و به تدریج پاک بشه؟
      مرسی بابت سایت فوق العادتون

      1. بهامین دادرس می گوید

        سلام وقتتون بخیر.من چنین چیزی رو از نزدیک ندیدم.

  21. کوادروتور می گوید

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم
    باعث ایجاد انگیزه براتون بشه

  22. آموزش آشپزی می گوید

    ممنون از سایت خوبتون

    1. Mr.Mosbat می گوید