چگونه اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهیم؟

چگونه اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهیم

اوایل دانشگاه بودم که یک مسابقه‌ی برنامه‌نویسی خیلی بزرگ در دانشگاه ما برگزار شد. یک رویداد با موضوع تکنولوژی. من هم همین رشته رو میخوندم و کلی خوشحال بودم که دانشگاه گیلان میزبان چنین مسابقه‌ای شده. فکر کنید از شرکت گوگل ما مهمان اینترنتی داشتیم تا شرکت‌‌های بزرگ ایرانی.
نوبت به معرفی ایده‌ها شد. دوستم حسین ایده‌ای که داشت رو معرفی کرد و بین ۵۰ ایده‌ای که مطرح‌شده بود. ایده اون جزو ۵ ایده برتر شد. من هم اون موقع روی تحلیل اپلیکیشن کار می‌کردم و از من خواست که به گروهش کمک کنم و عضو تیمشون بشم. بعد از سه روز تلاش شبانه‌روزی بالاخره قرار شد هر تیم فقط به‌اندازه‌ی چهار دقیقه از کاری که کرده وی شیوه‌ی درآمدزایی‌اش تو سالن بزرگ دانشگاه حرف بزنِ. گروه ما هم من رو انتخاب کرد.
برای اولین بار بود که می‌خواستم جلوی یک جماعت ۵۰۰ نفرِ حرف بزنم. نفسم گرفت. دهنم خشک شد. تمام اون سه روز از یادم رفت. وقتی تو میکروفون سلام کردم و صدای خودمو شنیدم کلاً می‌خواستم بمیرم ولی اون کار رو ادامه ندم. ترس تمامِ تنمو گرفت. یک دقیقه که از حرفام گذشت یکی از بچه‌های گروه به طرز بی‌ادبانه‌ای میکروفون رو از من گرفت تا خودش ادامه معرفی برنامه رو بگه؛ اما مشکل کجا بود؟ چطور می تونستم اعتمادبه‌نفس خودمو افزایش بدهم؟! صاف و پوست‌کنده بهتون میگم که درد من کجا بود!

نبود مهارت

بکی نبود به من بگه آقاجان سخنرانی در جمع خودش یک نوع مهارت خاصه. روش داره! مدل داره! تکنیک داره! این‌یک دروغ بزرگ است که بگوییم ما اعتمادبه‌نفس نداریم. جمله درست این است که ما هنوز بلد نیستیم یک سری کارها رو به‌درستی و با استاندارد خاص خودش انجام بدهیم. همین.
سال‌ها از اون سخنرانی کذایی در دانشگاه گیلان گذشت. من مثل بچه آدم رفتم این مهارت را در خودم تقویت کردم. کتاب خوندم و تمرین کردم. کلاس رفتم و زحمت کشیدم. همین چند وقت پیش بود که در دانشگاه روانشناسی دانشگاه تهران سخنرانی داشتم که وسط‌های بحث یکهو یادم اومد پسر یادش به خیر من چقدر از این کار می‌ترسیدم والان چقدر راحتم.

چگونه اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهیم

میخواهی بدونی چگونه اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهیم ؟ بگردید سراغ نقطه‌ضعفی که دارید و حسابی اون رو ورز بدهید. شاید نتوانید خوب سخنرانی کنید ولی کاملاً مهارت ساززدن را دارید. شاید بلد نباشید ساز بزنید ولی مهارت استفاده از کامپیوتر را دارید شاید بلد نباشید با کامپیوتر کارکنید ولی بلدید آشپزی کنید. این‌ها همه بر یک موضوع دلالت دارد. شما یک سری مهارت‌ها را بلدید یک سری مهارت‌ها را فعلاً بلد نیستید. همین! وقتی که به اون مهارت مسلط شدید اعتماد به نفس اون مورد را خواهید داشت.

4 نظرات
  1. عاشق زندگیم می گوید

    آقای مثبت من با تسلط کامل پایان ناممو ارائه کردم و نمره خوبی هم گرفتم…به پیشنهاد دوستام فیلم یادگاری گرفتم…ولی تحمل دیدن فیلمو ندارم…اگه شما راه حلی برا این مساله دارین بهم بدین خیلی ممنون میشم

  2. عاشق زندگیم می گوید

    سلام ببخشی من ترس از دوربین فیلمبرداری دارم…یعنی تو جمع دنبال جایی میگردم که دوربین رو من زوم نشه…وقتی فیلمی که ازم گرفته شده دارم میبینم حس خوبی ندارم…با این مساله چطور باید برخورد کنم!

  3. الهام می گوید

    سلام خوبید استاد کارگاهتون خیلی خوب بود دارم روی اون تکنیکها کار میکنم ولی همچنان ترس دارم😑

    1. بهامین دادرس می گوید

      سلام وقتتون بخیر.تمرین تا شکل گیری کامل مسیر عصبی…هر بار که انجام بدید مسیر قوی تر میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code