چگونه از شر ترس از سخنرانی خلاص شویم؟۲۵ تکنیک تضمینی

چگونه از شر ترس از سخنرانی خلاص شویم؟۲۵ تکنیک تضمینی
فهرست مقاله نمایش

ترس از سخنرانی | ۲۵ تکنیک و تمرین کنترل ترس از سخنرانی

یکی از کارهایی که به شدت انسان‌ها از آن‌ میترسند صحبت کردن در مقابل جمع است. بعضی‌ها می‌گویند ترس از صحبت کردن در جمع دست‌کمی از مرگ ندارد! در این پست میخواهم ۲۵ روش مدیریت و کنترل ترس از سخنرانی و صحبت در مقابل جمع را به شما یاد بدهم. پیشنهاد میکنم اگر در سخنرانی خود لهجه دارید پست تغییر و از بین بردن  لهجه را هم مشاهده کنید.

۱. ترس از سخنرانی کاملا طبیعی است

ترس از سخنرانی یک رفتار کاملا طبیعی است. معمولا افراد به دلایل مختلفی از سخنرانی و صحبت در جمع می‌ترسند؛ مثلا فکر اینکه دیگران چه فکری درباره‌ی آن‌ها می‌کنند و یا اینکه نکند سوتی بدهند و هزاران فکر و دلیل دیگر! نکته‌ی اساسی و مهم اینه! اقدام کنید! همین. همه‌ی کسانی که سخنرانان حرفه‌ای شدند در مرحله اول و شروع کارشان ترس زیاد، شما را چه‌بسا بیشتر از شما را تجربه کردند. هیچ‌کدام از آن‌ها یک روزه سخنران نشدند.

فایل صوتی کنترل اضطراب صحبت کردن در جمع

۲. شما از چیزی که نمی‌دانید میترسید

دقیقا مکانیزم ترس در ندانستن است. بعضی‌ها از تاریکی میترسند چرا؟ چون نمیتوانند بدون نور از اجسام دور و برشان اطلاعات داشته باشند؛ بنابراین اگر چراغ را روشن کنند ترسشان میریزد. شما یک ترس به من نشان بدهید که از ندانستن نباشد! ریشه‌ی همه‌ی ترس‌ها نبود اطلاعات است. پس اگر تا امروز سخنرانی نکردید و خیلی استرس و اضطراب دارید دلیلش نداشتن اطلاعات و تجربه‌ی زیاد است. همین. به شما قول می‌دهم هرچقدر تجربه‌ و اطلاعات شما درباره سخنرانی بیشتر شود، ترس و استرس‌تان هم خیلی خیلی کم می‌شود.

۳. غلبه بر ترس از سخنرانی با تصویرسازی

یادتان باشد ذهن انسان تفاوت واقعیت و رویا را نمی‌فهمد. شاید برای شما هم پیش امده باشه که یک خواب پرهیجان دیده باشید و ناگهان از شدت استرس با صورتی عرق کرده از خواب بپرید. یا تمرین فکر کردن به لواشک همراه بانمک و اضافه کردن چند قطره آب‌لیمو و قرار دادن در انتهای زبان. همه‌ی اینها نشان میدهد ذهن انسان فرق رویا و واقعیت را نمی‌فهمد! پس اگر مکان سخنرانی و شرایط مختلف آن را حسابی تصویرسازی کنید. ذهنتان آمادگی بیشتری پیدا میکند و دیگر آن فضا برایش غریب نیست. به همین سادگی

۴. اگر می‌توانید از تکنیک اعداد استفاده کنید

هر موضوعی که دارید را به ۳ یا ۵ یا ۷ نکته تبدیل کنید! این‌جوری حجم استرستان به حد چشم‌گیری کاهش پیدا میکند؛ مثلا می‌خواهید درباره اندام مناسب سخنرانی کنید. اول صحبتتان بگویید میخواهم ۵ نکته درباره داشتن اندام مناسب به شما بگویم. شماره ۱ …

ترس-از-سخنرانی-کنترل-ترس-از-سخنرانی-

۵. کنترل ترس از سخنرانی با اسلاید سازی

عمده‌ی ترس کسانی که سخنرانی انجام می‌دهند در نحوه‌ی ارائه محتواست. خوب قاعدتاً شما محتوا را بلد هستید اما اتفاقی که می‌افتاد این است که ترس شما باعث می‌شود مطالب را فراموش کنید یا انسجام آن‌ها را از دست بدهید. اینجا اسلاید به داد شما میرسد! اسلاید داشتن را خیلی خیلی جدی بگیرید. متاسفانه در ایران هنوز این موضوع جا نیفتاده است.

۶. غلبه بر ترس از سخنرانی با بازدید از محیط

گفتم شما از چیزی میترسید که اطلاعات کاملی دربارش ندارید! موضوع سادست، اطلاعات به دست آورید. اگر امکانش هست چند بار سالن را قبل از اجرا چک کنید. اگر توانستید میکروفون و سیستم صوتی را تست کنید. تا در روز سخنرانی اجرای حرفه‌ای داشته باشید.

۷. ادای افراد شجاع را دربیاورید

شما کمرتان را صاف کنید، محکم قدم بردارید، لبخند ریزی داشته باشید و به صورت کلی ادای افراد شجاع و با اعتمادبه‌نفس را دربیاورید،‌ می‌بینید که کم‌کم ذهنتان هم دارد با شما همراهی میکند. مغر میگوید این هر زمان این‌جوری راه رفت نمیترسید! پس نباید بترسم. (‌بحث تئوری انتخاب ویلیام گلسر را خیلی خیلی خیلی فشرده گفتم)

۸. اگر کسی شما را نمی‌شناسد به آخر سالن دست تکان دهید

یک دست به نشانه‌ی اینکه کل عقب سالن با شما رفیق هستند میتواند حرکت هوشمندانه‌ای باشد. چون معمولا افراد درون‌گرا و خجالتی هم در انتهای سالن می‌نشینند و این عمل شما باعث می‌شود هم آن‌ها حس خوبی بگیرند هم دیگران فکر کنند که شما چقدر دوست و آشنا در سالن دارید.

۹. نوشیدنی گرم استفاده کنید

این تجربه کاملا شخصی است. من قبل از سخنرانی‌های خیلی پیچیده‌ام چای می‌نوشم. اگر بتوانید چای را باکمی آبلیمو هم قاطی کنید که دیگر عالی است؛ اما یادتان باشد نوشیدنی‌های کافئین دار کمی شما را آرام و متمرکز می‌کنند. برای همین است در خیلی فضاها قبل از مذاکره قهوه و نوشیدنی گرم استفاده میکنند.

۱۰. لیستی از ویژگی‌ مثبت خود داشته باشید

یک لیست طولانی درگوشی خود داشته باشید و تمام ویژگی‌های خوب و مثبتتان را آنجا بنویسید. یکی از بزرگ‌ترین‌ ترس‌های شما در سخنرانی، ترس از قضاوت است! وقتی با خودتان مرور کنید که چقدر ویژگی‌های مثبت دارید قطعا این حس کمرنگ‌تر می‌شود.

ترس-از-سخنرانی-کنترل-ترس-از-سخنرانی3-min

۱۱. تکنیک‌های یخ‌شکنی و باز کردن سر صحبت را یاد بگیرید

اگر سخنرانی را به صورت حرفه‌ای یاد گرفته باشید درباره مفهوم یخ‌شکنی یا باز کردن سر صحبت اطلاعات خواهید داشت؛ اما اگر‌ نمی‌دانید، اجازه بدهید کمی بیشتر به شما توضیح بدهم. اگر شما وارد فضای جدیدی شوید معمولا مکانیزم مغز عوض می‌شود و سعی میکند یا شمارا به حمله وادار کند یا دفاع؛ مثلا شما در یک سمینار به عنوان یک مهمان وارد شدید. اول سمینار کاملا طبیعی است که راحت نباشید. به‌اصطلاح یخ شما نشکسته. حالا سخنران وارد می‌شود و یک داستان از زندگی خودش میگوید. این روش کم کم شما را آرام میکند. یا مطلب را با یک کار گروهی شروع میکند. این کار باز هم باعث می‌شود کم‌کم یخ شما بشکند. به نظرم بهترین روش یخ‌شکنی روایت کوتاه از یک داستان شخصی است. این کار ترس شما و یخ مخاطب را کاهش می‌دهد.

۱۲. ده دقیقه اول را خیلی خیلی مراقبت کنید

تجربه ثابت کرده اگر دقایق اول را بتوانید عالی شروع کنید و ترس از سخنرانی‌تان را مدیریت و کنترل کنید، در ادامه راحت خواهید بود. پس بنا بر قانون ۲۰ /۸۰ تمرکز بیشتری روی اول جلسه داشته باشید تا در ادامه ترس از سخنرانی شما کمرنگ‌تر شود.

۱۳. بر محتوایتان کاملا تسلط داشته باشید

اولین بار که در دانشگاه شریف سخنرانی داشتم یک محتوا را حداقل ۵۰ بار مرور کردم. محتوایی که عمری زندگی‌اش کردم و درسش را خواندم. تسلط شما بر روی محتوا به شدت مهم و حیاتی است که با تکنیک اسلاید و عددگذاری که در بالا خدمتتون عرض کردم تا حد خیلی زیادی کمکتان میکند.

۱۴. از داستان‌های شخصی استفاده کنید

آدم‌ها عاشق داستان هستند. خوب عاشقشان کنید! این که برای رسیدن به جایگاه یک سخنران چه سختی‌هایی متحمل شدید قطعا باعث می‌شود تا حدی خیلی زیادی ترس و استرس شما نسبت به سخنرانی کم شود و مخاطب با شما هم حس شود. همین الان به بهترین سخنرانان و مدرسان زندگیتان توجه کنید! امکان ندارد بیشتر آنها داستان‌گوهای حرفه‌ای نباشند.

۱۵. شما از قضاوت میترسید

شما خوب باشید قضاوتتان می‌کنند. بدم باشید قضاوتتان می‌کنند! غم و شادی بهر عارف چه تفاوت دارد؟ ساقیا باده بریز شادی آن کین غم از اوست. باور کنید مردم هــــــــــــر کاری کنید باز هر حرف‌های چروک‌دارند که بزنند. نه از تشویقشان خوشحال شوید نه از تنبیهشان. ول کن جهان را قهوه‌ات یخ کرد. شما کاری که فکر می‌کنی درست هست رو انجام بده. تمام

ترس-از-سخنرانی-کنترل-ترس-از-سخنرانی۲-min

۱۶. نوشتن بدترین شرایط و ارائه راه حل‌های مختلف

خوب شما از سخنرانی میترسید! از چی میترسید؟ فکر میکند قرار چه اتفاق‌هایی بیوفته. لیستی از این اتفاقات رو بنویسید؛ مثلا نکند سوال بپرسند من بلد نباشم. خوب اگر کسی سوال کرد میگم سوالات رو بنویسید به من بدهید در اخر جلسه حضوری توضیح می‌دهم. یادتان باشد آماده نبودن برای چیزی، آماده بودن برای شکست است.

۱۷. حجم زیادی از استرس شما اصلا دیده نمیشود

یک خبر خوب! ما در جلسات تمرین سخنرانی به کرات دیده‌ایم که افرادی که می‌گویند ما خیلی خیلی استرس داریم و میترسیم، اما درصد بالایی از این استرس اصلا اصلا مشخص نیست! نگران نباشید. متاسفانه یا خوشبختانه، مردم درصد زیادی از توجهشان بر روی خودشان است.

۱۸. با حسن جویی و تعریف از مخاطب شروع کنید

این روش یک تکنیک است. شما میخواهید سخنرانی کنید. دیگران هم آمدند که گوش کنند. پس قرار نیست جنگی رخ بدهد! پس آن‌ها را نمک گیرد کنید! همین. با لبخند ازشان تشکر کنید که از وقتشان زدند و به شما گوش می‌کنند. این روش خیلی میتوانید ترس از سخنرانی شما را کم کند و باعث شود استرس سخنرانی را کنترل کنید.

۱۹. صدای خودتان را ضبط کنید

یکی از روش های دیگه‌ای که باعث میشه شما ترس از سخنرانی‌تان کم شود، ضبط صدای خودتان است. خیلی از مشکلات را خودتان میتواند با ضبط صدا پیدا کنید و قبل از اینکه کسی بفهمد رفع کنید. راحت باشید. حسابی تمرین کنید. تمرین و پشتکار پدر نبوغ است.

۲۰. از خودتان فیلم بگیرید

بعدازاینکه صدایتان را ضبط کردید نوبت ان میرسد که وضعیت بدنتان را کنترل کنید. آیا زبان بدن مناسبی دارید؟ آیا حرکات بدنتان کنترل‌شده است. آیا زبان بدن یک فرد شجاع و با اعتمادبه‌نفس رادارید. خیالتان راحت باشد. در این مرحله هیچ کس شما را نمی‌بینید. پس راحت تمرین کنید.

۲۱. چند سخنرانی ببینید

یکی از سایت‌های معروف سخنرانی، سایت Ted هست. می‌توانید حسابی آن‌ها را آنالیز کنید و حرف‌هایشان را تحلیل کنید! ‌میتوانید ترس‌ از سخنرانی خیلی از آن‌ها هم به‌خوبی ببینید.

۲۲. با تن صدا بالا صحبت کنید

یک جمله‌ی قدیمی هست که میگه بهترین دفاع حمله است. تن صدایتان راکمی بالا ببرید. این روش باعث میشه اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنید. یادتان باشه لحنتان گستاخانه و اذیت کننده نباشِ. همین‌که کمی بلندتر صحبت کنید کافی است.

۲۳. تلقین و عبارت‌های تاکیدی

جملات تاکیدی هم میتواند برای کنترل و مدیریت ترس از سخنرانی کمک حال شما باشد. جملاتی مثل من سخنران جذابی هستم. من سخنرانی نابغه‌ای هستم. من سخنران قوی و شجاعی هستم من بهترین سخنران دنیا هستم و …

۲۴. دوستان مثبت خود را داشته باشید

سعی کنید یک تیم از دوستان مثبتتان را داشته باشید. دیدن افرادی که از قبل آن‌ها را می‌شناسید احساس قوت قلب به فرد می‌دهد. گفتم دلیل اصلی ترس از سخنرانی فضا و آدم‌های جدید هستند. همین. خوب پس آدم‌های قدیمی را داشته باشید.

۲۵. تحقیقی درباره ترس از سخنرانی

جف هانری: ۷۶ درصد سخنرانان مجرب از قبل از سخنرانی می‌ترسند. باز هم دلیلش ساده است. آدم‌ها از فضاهای جدید می‌ترسند. اگر در یک سالن ۱۰۰ بار هم سخنرانی کرده باشید ترس شما دیگر از محیط نیست از افراد جدید است. همین. پس فقط انجامش بدهید و تکرارش کنید.

4.6/5 - (25 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۱۵
ارسال دیدگاه جدید