درمان فوری کمال‌گرایی با ۱۰ تمرین + فایل صوتی

درمان فوری کمال‌گرایی با ۱۰ تمرین + فایل صوتی

کمال‌گرایی (به انگلیسی: Perfectionism) چیست؟ تمایل به برتری و داشتن استاندارهای بالا معمولاً چیز خوبی است، اما تفاوتی بین کافی بودن و کمال‌گرایی وجود دارد. کمال گراها می توانند افراد خوبی باشند، اما تلاش های آنها می تواند باعث عزت نفس پایین و روابط پرتنش شود. نکته اصلی یافتن راه هایی است که با آرامش کافی باشیم و عزت نفس خودمان را حفظ کنیم.در این پست در مورد کمال‌گرایی با شما صحبت می‌کنیم.در طول این بحث ما کمال‌گرایی یا کامل‌گرایی را یک مفهوم در نظر گرفته‌ایم.

۱.قانون نانوشته‌ی کلمات کمال‌گرایانه را بشکنید

به باید‌هایی که در تصمیماتتان می‌گوید توجه کنید.به عنوان مثال در حال انجام کاری هستید و احساس خستگی می‌کنید و با خودتان می‌گوید من باید این کار را تا آخر انجام بدهم.چه کسی این باید را مشخص کرده؟ شما نیاز به استراحت و آرمش و تفریح دارید.کمال‌گراها معمولا خیلی به خودشان سخت می‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود در زندگی بیشتر از دیگران فشار‌های روانی را تحمل کنند.پس از این به بعد به باید‌هایی که میگوید کمی مشکوک نگاه کنید.

تفکر صفر یا صد در کمال‌گرایی

۲.تفکر صفر یا صد را متوقف کنید

کمال‌گرا‌ها علاقه‌ی زیادی به صفر یا صد کردن کا‌رها دارند.یا باید همه‌چیز عالی باشد یا بدرد نمی‌خورد.یا باید پیروز شویم یا شکست می‌خوریم.یا باید تا آخر سال ۱۰ کیلو لاغر کنم یا شکست می‌خورم.این نوع تفکر ما را از پا می‌اندازد.بین صفر و صد کلی عدد دیگر هم وجود دارد.یادتان باشد آن‌طرف سکه‌ی کما‌ل، کافی است.خیلی از مواقع انرژی بیش از حد مارا اذیت می‌کند.با خودتان فکر کنید چقدر صفر و صدی به پدیده‌ها نگاه می‌کنید و حتما پایین همین صفحه برای ما کامنت کنید.

تفکر مثبت در کمال‌گرایی - درمان کمالگرایی

۳.کمال‌گراها بیشتر از دیگران تفکر منفی دارند!

معمولا افرادی که کمالگرا هستند بیشتر از دیگران به اوضاع بد و اتفاقات بد فکر میکنند.یعنی در یک جمع‌بندی چگالی افکار منفی آنها بیشتر از افکار مثبتشان است.خوب چطور افکار منفی را از بین ببریم؟پیشنهاد میکنم مقاله از بین بردن افکار منفی را هم مطالعه بفرمایید.اما به صورت کلی شما نباید با افکار منفی دعوا کنید.این کار دقیقا مثل این است که من به شما بگویم به فیل قرمز فکر نکنید.شاید شما تا همین الان به یک فیل قرمز فکر نکرده بودید.اما حرف من به ذهن شما جهت داد.پس سعی کنید شما هم سناریو و داستان‌های مثبت از اتفاقاتی که هنوز نیوفتاده بسازید.معمولا شما چیزی را دریافت می‌کنید که انتظارش را دارید.

ارتباط عزت نفس با کمال گرایی - خودتان را تشویق کنید

۴.لیستی از موفقیت‌های خودتان داشته باشید

یک نکته‌ی خیلی مهم در مورد کمال‌گرا بحث عزت نفس آنهاست.معمولا کمال‌گراها خودشان را دوست ندارند.موفقیت‌های خودشان را دست کم می‌گیرند و هر چقدر دست‌اورد در زندگی به دست می‌آورند آن را ناچیز میبینند.دقیقا اینجاست که شما باید خلاف این موضوع رفتار کنید.یعنی شروع کنید لیست کردن موفقیت‌های روزانه و هفتگی و ماهانه و سالانه.هر چقدر هم کوچک لطفا یاداشت کنید.اجازه بدهید توجه و تمرکزتان به داشته‌ها و موفقیت‌هایی که تا الان بدست آورده‌اید هم جلب شود.شما یک ربات نیستید که خطا نداشته باشد، انسان هستید.انسان در زندگی با اشتباهات و خطا‌هایش هست که می‌آموزد.پس همین الان شروع کنید به نوشتن موفقیت‌هایتان.می‌توانید اولین موفقیت امروزتان هم پایین هم پست برای ما بنویسید.

کمالگرایی یا کاملگرایی منفی درمان کمالگرایی

۵.برای درمان کمال‌گرایی، آگاهانه اشتباه کنید

افراد کمال‌گرا از اشتباه کردن می‌ترسند و معمولا نگران این هستند که دیگران چطور آنها را قضاوت می‌کنند.ترس از قضاوت دیگران باعث می‌شود که بعضی اوقات اصلا کاری را شروع نکنند.من از شما می‌خواهم در طول روز چند‌بار کاملا آگاهانه اشتباه کنید.اشتباه کنید تا متوجه شوید لزوما همه‌ی افراد متوجه اشتباه شما نمی‌شوند.اشتباه کنید تا بفهمید آسمان به زمین نمی‌آید اگر لباستان لک داشته باشد.آسمان به زمین نمی‌اید اگر وقتی خانه شلوغ است مهمان دعوت کرده باشید.اجازه بدهید این ترس مسخره‌ی قضاوت در شما بشکند.باور کنید خیلی از افراد به خاطر ترس از قضاوت دیگران شاید سال‌ها دست از علاقه‌شان برداشتند.نکته‌ی دیگر این است که آنقدری که فکر میکنیم دیگران به ما توجه می‌کنند حواسشان به ما نیست.زمانی که شما چند اشتباه آگاهانه انجام می‌دهید متوجه می‌شوید که بعضی از آن‌ها اصلا توسط دیگران دیده‌هم نشده و چقدر شما حساس بودید که وای نکنه این موضوع را کسی بفهمد!! آبرویم می‌رود…لطفا این تمرین را انجام دهید و همین امروز اولین اشتباه آگاهانه‌تان را مرتکب شوید.

نیمه کار قرار دادن وظایف برای درمان کمالگرایی

۶.بعضی وظایف را نیمه کار رها کنید

کمال‌گراها حساسیت خیلی زیاد با اتمام کامل کارها دارند.و معمولا این جمله را زیاد تکرار میکنند: یا من کاری را انجام نمی‌دهم یا باید تا آخرش بروم.این دقیقا جای است که شما باید برعکس آن عمل کنید.بعضی از وظایف را نصفه رها کنید.بعضی اوقات متوجه می‌شوید که لزوما کار متوقف نشده و مشکلی هم پیش نیامده.بعضی اوقات متوجه می‌شوید دیگران هستند که آن کار را انجام بدهند.متاسفانه کمال‌گراها در سپردن کارها به دیگران هم بعضا دچار ضعف هستند، چون فکر می‌کنند هیچکس مثل آنها نمیتواند یک کار را با پایان برساند.موضوع دیگر شکستن این الگوی مخرب است.شما باید تمرین کنید این تفکر صفر و صدی را از بین ببرید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

درمان کمال گرایی - کمالگرایی چیست -

۷.خب تهش چی؟!

همانطور که در موارد بالا خدمتتان عرض کردم کمال‌گراها تفکر منفی بیشتری نسبت به دیگران دارند.از اشتباه کردن و مورد قضاوت قرار گرفتن هم به شدت می‌ترسند.بیاید با هم یک حالت را بررسی کنیم.شما صبح می‌خواهید به محل کارتان بروید و احتمالا دیر خواهید رسید.اینجاست که افراد کمال‌گرا شروع می‌کنند به بحث و جدال باش خودشان که وای نه اگر دیر برسم هزاران اتفاق می‌افتد.اما از شما میخواهم از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنید و این سوال را پاسخ بدهید.خب تهش چی میشه؟قبول دارم با تاخیری که خواهید داشت امکان چالش هم برایتان پیش می‌آید.اما وقتی آن چالش را از نزدیک میبینید و بررسی می‌کنید کم کم ترستان می‌ریزد.یک جوکی در مورد این موضوع هست، طرف اسم بچه‌اش رو میذاره رستم میترسه صداش کنه.به بار با خودتان صادق و شفاف باشید.اگر نشد چی؟اگر خراب شد چی؟تهش چی؟لطفا از کاه کوه نسازید.وقتی شفاف و منطقی به این سوال پاسخ بدهید بیشتر اوقات آرامش بیشتری سراغتان می‌آید

چطور کاملگرایی را از بین ببریم؟درمان کاملگرایی

۸.کنترل کمال‌گرایی

اگر باهم صادق باشیم نمی‌توانیم در همه‌ی امور کامل و عالی باشیم.اما می‌توانیم در بعضی از آنها تلاش کنیم تا همه چیز خیلی با استاندارد بالا پیش برود.مثلا کمالگرایی در روابط لزوما بد نیست.اینکه شما برای بهبود روابط عاطفیتان تلاش کنید تا هروز بهتر و رضایت‌مند باشید خیلی هم خوب است.یا به عنوان مثال شما یک جراح مغز هستید و در هفته چند عمل مهم دارید، قطعا شما باید در کارتان کمال‌گرا باشید.باید خودتان با خودتان صادق و شفاف باشید ببینید کجا ارزش این را دارد که بیشترین انرژی را قرار بدهید و کجا نیاز نیست.دوست دارم این نکته‌ برای شما جا بیوفتد که کمال‌گرایی لزوما بد نیست.

۹.آیا این موضوع ۵ سال دیگه هم مهم است؟!

اگر زمانتان را روی یک موضوع گذاشته‌اید و با کمال‌گرایی زیاد می‌خواهید آن را انجام دهید ازتان یک سوال دارم.آیا این موضوع ۵ هفته دیگه هم است؟ ۵ ماه دیگر چطور؟ ۵ سال دیگر چی!؟اگر جواب شما منفی است رها کنید.حتما رها کنید.چون قطعا این فکر شما را از پا درمی‌آورد.مطمئن هستم شمایی که الان این مطلب را می‌خوانید کمی آرامش وجودتان را گرفته که چقدر به خاطر کمالگرایی خودتان را اذیت کرده‌اید.

مقایسه کردن و عزت نفس در کمال گرایی

۱۰.کنترل و مدیرت مقایسه‌ها در کمال‌گرایی

افراد کمال‌گرا بیش از دیگران خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند و از طرفی استاندارد‌های بالایی برای خودشان در نظر گرفته‌اند و همین موضوع باعث می‌شود که وارد یک چرخه‌ی باطل و زجرآور شوند.نمیخواهم بگویم خودتان را مقایسه نکنید اما لطفا منصفانه و آگاهانه این کار را انجام دهید.دیگران هم اجازه‌ی خطا دارند، آنها هم نیاز به یادگیری و رشد دارند.آنها هم ممکن است مثل شما استاندارد بالا نداشته باشند.از طرفی زمانی که خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید بخش‌های مثبت خودتان را هم ببینید.قرار نیست در یک مقایسه شما خودتان را پایین بکشید و دیگران را قهرمان کنید.

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۱ 👇

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۲ 👇

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۳ 👇

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۴ 👇

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۵ 👇

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۶ 👇

فایل صوتی درمان کمالگرایی(سرطان موفقیت) قسمت ۷ 👇

ممنون که این مطلب را تا انتها مطالعه کردید.حتما سوال یا نظرتان را در مورد بحث کمال‌گرایی پایین همین پست بنویسید تا ما هم از شما مطالب جدید یاد بگیریم.

منابع:

https://www.wikihow.com/Control-Perfectionism

https://www.forbes.com

ویکی‌پدیا