چگونه خوب و جذاب حرف بزنیم ؟ ۱۰ روش تضمینی

چگونه خوب و جذاب حرف بزنیم ؟ ۱۰ روش تضمینی

چگونه خوب و جذاب حرف بزنیم؟

اگر دوست دارید حرفه‌ای و صحیح صحبت کنید به شما توصیه میکنم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید و قول بدهید حداقل یکی از موارد زیر را همین امروز در زندگی خودتان به کار ببرید.پیشنهاد میکنم حتما اول این ویدیو را تا انتها تماشا کنید.

۱.ابتدا فن بیان خود را قوی کنید

قبل از هر چیز باید بدانید که اگر هزاران نکته‌ی خوب و کاربردی هم بدانید احتمال اینکه بتوانید خوب مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهید پایین است. دقیقاً مثل خیاطی که دوست دارد قشنگ‌ترین لباس‌ها را طراحی کند ولی هنوز کار با قیچی و متر و چرخ‌خیاطی را نمی‌داند!

نکته‌ی اول دقیقاً آشنایی حداقلی شما مبحث فن بیان است. در بحث فن بیان مهم‌ترین موضوع لحن و توانایی آگاهانه شما از بیانتان است. اگر این موضوع را بلد نیستید پیشنهاد می‌کنم که حتما روش کار کنید؛ اما اگر فن بیانتان خوب است. می‌توانید وارد بحث خوب حرف زدن و جذابیت کلامی شوید!

۲.با اشتراک شروع کنید

دوست خوبم، شما چند استقلالی می‌شناسید که پرسپولیسی شده باشد؟ یا چند اصلاح‌طلب می‌شناسید که اصول‌گرا شده باشد؟ هیچ‌وقت سر مباحثی که باعث اختلاف می‌شوند بحث نکنید! یادم است در دانشگاه همیشه یه تعداد دوستان حزب چپ با دوستان حزب راست دعوا و کل‌کل و بحث داشتند و هیچ‌وقت هم به هیچ نتیجه‌ی خوبی نرسیدند! پس اگر برای شما هم سؤال به وجود آمده که چگونه خوب و جذاب حرف بزنیم، بهتر است سراغ اشتراکات بروید.

۳.مخاطب را بشناسید

تا زمانی که مخاطبتان را نشناسید، حرف‌های شما تاثیر زیادی روی او نخواهد داشت.فرض کنید با پدربزرگم در مورد نسل جدید اینترنت صحبت کنم.طبیعی است که این اطلاعات برای او جالب نخواهد بود.مهمترین موضوع در شناخت مخاطب این است که فرد مورد نظر شما چقدر اطلاعات قبلی در مورد موضوعی که شما در مورد آن صحبت می‌کنید دارد.به قول معروف

چون سر و کار تو با کودک فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد

۴.تیز حس باشید

تیز حسی به‌صورت خیلی عامیانه و کاربردی یعنی شما وقتی صحبت می‌کنید منتظر نتیجه‌ی صحبتتان در(فضایی خارج از ذهن) فرد باشید.

دقیقا این یعنی بازخورد مخاطب نسبت به حرفهای شما. داستان خیلی ساده است. مخاطب خیلی هم زرنگ باشد نمی‌تواند حرکت چشم و لحن و زبان بدنش را به‌صورت کامل کنترل کند. فقط کافی است ببینید بعد از چندجمله‌ای که بیان کردید آیا زبان بدن فرد عوض شد؟ آیا لحنش تغییر کرد؟ آیاحرکت چشمانش تغییر کرد؟

دقیقاً مثل پاس‌کاری در فوتبال می‌ماند. شما پاس می‌دهید و منتظر می‌شوید که آیا هم‌تیمی‌تان توپ را به‌خوبی دریافت کرده یا خیر. پس حواستان به لحن، نوع نگاه و زبان بدن فرد مقابل باشد.

۵.پینگ‌پونگی حرف بزنید

در بخش قبل درباره تیز حسی و آنالیز کردن فرد مقابل با شما صحبت کردم اما الآن می‌خواهم درباره یک زاویه‌ دیگر از تیز حسی با شما صحبت کنم. باور بفرمایید خیلی‌ها هستند که نمی‌فهمند دارند چه‌کار می‌کنند! یعنی فرد نمی‌فهمد با نگاهش دارد فرد مقابل را اذیت می‌کند!‌ با لحنش دل فرد مقابل را می‌شکند! حتی بدتر از اون! نمی‌فهمد دهانش بوی بدی می‌دهد؛ اما این مطالب چه ربطی به خوب و جذاب حرف زدن دارد؟

نکته دقیقاً همین هست! شما باید توانایی این را داشته باشید که هرلحظه بر خودتان آگاهی (‌حتما مبحث ذهن اگاهی را مطالعه کنید ) داشته باشید. بعضی‌اوقات زمان بدهید طرف مقابل گوش بدهد حتما مقاله‌ی چگونه گوش بدهیم تا مخاطب عاشقمان شود را بخوانید! و برداشتش را نسبت به حرف‌های شما بیان کند. اجازه بدهید دیالوگ برقرار شود. به‌شخصه خیلی از افراد را دیده‌ام که حرف می‌زنند می‌زنند ‌می‌زنند و… اصلاً اجازه نمی‌دهند که شما هم‌نظری داشته باشید. پس حواستان به این موضوع هم باشد. اینکه اجازه بدهید که مکالمه برقرار شود! نه نطق خالی یک‌طرفه

۶.ارتباط چشمی برقرار کنید

حتما شما هم این جمله را شنیدید که می‌گویند چشم‌ها دریچه‌های روح هستند.برای اینکه جذاب و خوب صحبت کنید.حتما نیاز است که طرف مقابلتان را نگاه کنید.بعضی از افراد ناخواسته از مخاطبشان رو می‌گیریند و نمیدانند که چطور با این کار حس بدی در مخاطبشان بوجود می‌آورند.پس حواستان به ارتباط چشمی در زمان صحبت کردن باشد.

۷.نه خیلی کند و نه خیلی آروم

اگر خیلی تند صحبت کنید اجازه نمیدهید مخاطب صحبت‌های شما را در ذهنش آنالیز و تصویر‌سازی کند و اگر هم خیلی کند صحبت کنید احتمال دارد مخاطب شما خسته شود و حوصله‌اش سر برود.سعی کنید با یک سرعت متعادل با مخاطبتان ارتباط بگیرید تا صحبت‌های شما به جان و روان مخاطب بنشیند.

۸.زبان بدن مناسبی داشته باشید

بهتر است بدانید که همه چیز فقط صدا نیست.شما در کنار داشتن صدای خوب باید موارد دیگه‌ای هم رعایت کنید.یکی از این موارد زبان بدن است.زبان بدن بحث مفصل و جالبی است که خیلی از افراد اطلاعات کافی از آن ندارند.اما برای خوب و جذاب صحبت کردن باید حواستان به این بخش هم باشد. مهمترین نکاتی که درباره زبان بدن باید بدانید فعلا این موارد است.ارتباط چشمی داشته باشید.لبخند بزنید.حتما حالت سر و بدنتان صاف باشد.پس برای جذابیت حداقل این موارد را رعایت کنید.

۹.پوشش مناسب داشته باشید

همانطور که بهتون گفتم.برای جذابیت کلامی فقط نباید روی صدا متمرکز بشید.یکی دیگه از مواردی که باعث میشه از دید مخطابتون حرفه‌ای به نظر بیاید پوشش مناسب هست.حتما حواستون به پوشش مناسبتون باشه.خیلی از موارد نداشتن پوشش مناسب باعث میشود مخاطبمان به صحبت‌های ما گوش نکند یا مارا جدی نگیرد.

۱۰.اگر تمرین نکنید نتیجه نخواهید گرفت!

بهترین تمرین برای خوب و جذاب صحبت کردن، صحبت کردن هست!بهتون پیشنهاد میکنم حتما صداتون رو ضبط کنید.یا اگر خیلی دوست دارید حرفه‌ای شوید حتما از خودتون فیلم بگیرید.نیازی نیست صدا یا فیلم ضبط شدتون رو برای کسی بفرستید.فقط خودتون ببینید و سعی کنید برای دفعات بعد بهترش کنید.

4.3/5 - (37 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید