چگونه شیرین زبان باشیم؟ | با این ترفندها تو هر جمعی بدرخش!

چگونه شیرین زبان باشیم؟ | با این ترفندها تو هر جمعی بدرخش!

شیرین زبان بودن یکی از ویژگی‌های افراد خوش صحبت است. افرادی که فن بیان خوبی دارند به خوبی در جمع‌های مختلف با بیان جذابشان روی دیگران تاثیر می‌گذارند.در این مقاله، به بررسی راهکارها و تمریناتی برای تقویت و بهبود شیرین زبانی خواهیم پرداخت.

 

 

چگونه شیرین زبان باشیم؟

شیرین زبان بودن نیاز به تمرین و توسعه مهارات خاصی دارد. در ادامه، به برخی از راهکارهای کلیدی برای شیرین زبان بودن اشاره می‌کنم:

۱. راز افراد خوش زبان و خوش صحبت چیست؟

برای شیرین زبان بودن، باید به پنج عامل کلیدی توجه کنید. با استفاده از این پنج عامل، دیالوگ‌های شما جذاب و شنیدنی‌تر خواهند شد و در نتیجه فن بیان شما تاثیرگذار‌تر می‌شود. در ادامه این پنج عامل را معرفی می‌کنیم:

  1. لحن
  2. سرعت صحبت کردن
  3. فراز و فرود
  4. تاکید
  5. مکث

 

</p> <h3>پنج عامل کلیدی شیرین زبان بودن</h3> <p>

استفاده از لحن درست

اگر بخواهیم در مورد لحن در صحبت کردن صحبت کنیم، باید بدانیم که لحن صدای ما می‌تواند احساساتی که پشت کلمات ما قرار دارد را نشان دهد و می‌تواند معنی یک جمله ثابت را تغییر دهد. شاید شما نمونه‌هایی از تست بازیگری را دیده باشید که در آنها از افراد خواسته می‌شود یک دیالوگ ثابت را با لحن‌های مختلف مثل لحن غمگین، شاد، دستوری، خجالتی و غیره اجرا کنند. افراد خوش صحبت می‌دانند که چگونه و کجا از لحن مناسب استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهند درباره یک خاطره از برف‌بازی صحبت کنند، ممکن است در لحن صحبتشان حس سرما نیز منتقل کنند. یا اگر در حال گفتن یک خاطره تلخ هستند، می‌توانند از لحنی استفاده کنند که حس غم و تلخی را به مخاطبان القا کند.

 

سرعت صحبت کردن

سرعت صحبت کردن در گفتگوها نقش بسیار مهمی در شیرین زبان بودن ما دارد. باید به خاطر داشته باشیم که برای خوش صحبت بودن، باید سرعتی مناسب را رعایت کنیم. اگر سرعت صحبت کردن ما خیلی زیاد باشد، ممکن است مخاطبان نتوانند مطلب را به درستی درک کنند و در نتیجه تأثیرگذاری کلام ما کاهش یابد. به همین ترتیب، اگر سرعت صحبت کردن ما خیلی کم باشد، مخاطبان ممکن است خسته شوند و تمایلی به ادامه گفتگو با ما نداشته باشند. سرعت مناسب صحبت کردن بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ کلمه در دقیقه است. برای فهمیدن سرعت صحبت خود می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و از روی یک متن دلخواه بخوانید، سپس با شماردن تعداد کلمات ببینید که آیا بیش از این میانگین صحبت می‌کنید یا کمتر.

 

فراز و فرود در صحبت

افراد شیرین زبان از تن صدای یکنواخت استفاده نمی‌کنند. تن صدای یکنواخت می‌تواند باعث کسلی و خستگی مخاطبان شود. در واقع، با استفاده از تغییرات در فراز و فرود تن صدایمان، توجه مخاطبان را جلب می‌کنیم و به طور مؤثر‌تر صحبت می‌کنیم. سعی کنید در طول صحبت‌هایتان، در جاهای مختلف تن صدایتان را بالا یا پایین ببرید تا جذابیت کلام شما افزایش یابد.

 

در جای مناسب تاکید کردن

تاکید به معنای نشان دادن اهمیت بخشی از گفتار است. گاهی در یک دیالوگ نیاز داریم که بخشی از جمله‌ را با تاکید بیشتری بگوییم تا اهیمت آن برای فرد مقابل مشخص شود. به عنوان مثال جمله “دیروز بهت گفتم، نرو پیش احمد.” اگر روی بخش “دیروز بهت گفتم” تاکید کنیم. نشان از اهمیت زمانی است که دیالوگ گفته شده. اگر روی بخش “نرو پیش احمد” تاکید کنیم. نشان از اهمیت کاری است که در دیالوگ گفته شده. بنابراین، تاکید در صحبت‌ها و دیالوگ‌ها نقش بسیار مهمی دارد. برای داشتن یک فن بیان حرفه‌ای، باید بدانید که کجای جمله‌ تاکید کنید تا تأثیرگذاری صحبت‌تان به شدت افزایش یابد.

 

در جای مناسب مکث کردن

افراد خوش صحبت در لابلای صحت‌هایشان مکث‌های به موقع دارند. این امر باعث می شود مطلب در ذهن مخاطب تصویرسازی شود و بتواند حرف طرف مقابل را تجزیه و تحلیل کند. حتی مکث کردن می‌تواند معنی یک جمله را به طور کل تغییر دهد برای نمونه جمله “بخشش لازم نیست اعدامش کنید” اگر بدون مکث کردن بخوانید معنی اعدام کردن می دهد. و اگر بعد از گفتن کلمه “بخشش” مکث کنید معنی بخشیدن مجرم را می دهد. در نتیجه اگر می خواهید شما هم فرد تاثیرگذاری باشید بهتر است از مکث در دیالوگ‌هایتان به درستی استفاده کنید.

۲. مخاطب شناسی

برای شیرین زبان بودن و خوش صحبتی، بهتر است ابتدا مخاطبان خود را به خوبی بشناسید. اطلاعاتی مانند سن، علایق و تمایلات آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا صحبت‌های خود را با توجه به مخاطبان تنظیم کنید و نقاط مشترک بین شما و طرف مقابل را بیابید. این کار باعث می‌شود که حرف‌های شما مطابق با سلیقه مخاطبان باشند. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد مخاطب شناسی بدانید می توانید مقاله “مخاطب شناسی” را مطالعه کنید.

 

۳. استفاده از طنز

استفاده از طنز می‌تواند باعث شود محیط شاد‌تر و خوشحال‌تر شود. افراد خوش صحبت و خوش زبان معمولاً از طنز بهره می‌برند. البته باید مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید و با توجه به شرایط و محیط، از طنز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله “چطور شوخ طبع باشیم؟” را مطالعه کنید.

 

۴. گاهی فقط باید خوب گوش دهید!

افراد شیرین زبان و خوش صحبت تنها با صحبت کردن تاثیرگذار نیستند، بلکه با گوش دادن فعال به حرف‌های طرف مقابل می‌توانند نشان دهند که ارزش قائلند. با تکان دادن سر حین حرف زدن طرف مقابل و یا تکرار مجدد حرف‌های او، می‌توانید نشان دهید که صحبت‌های او برای شما مهم است.

 

 

۵. خلاصه صحبت کنید

افراد از اضافه‌گویی معمولاً خوششان نمی‌آید و دوست دارند سریع به اصل مطلب بروند. سعی کنید از پر حرفی اجتناب کرده و موضوع را کوتاه و واضح بیان کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله “درمان پرحرفی“‌را مطالعه کنید.

 

۶. همدردی کردن

در مواقعی که طرف مقابل با مشکلاتی روبرو شده است، ابراز همدردی و تایید کردن حالت احساسی او می‌تواند به ارتقاء شیرین زبانی شما کمک کند. این نشان می‌دهد که به مشکلات دیگران قائلید.

 

۷. اجتناب از حرف‌های منفی

برای اینکه بتوانید در دل دیگران جا باز کنید، بهتر است از استفاده از حرف‌های منفی اجتناب کنید. به جای تمرکز بر مشکلات و نقاط ضعف، به مثبتی‌ها و راه‌حل‌ها تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود ارتباطات شما با دیگران مثبت و سازنده باشد.

 

۸. در مورد موضوعاتی که بلد نیستید نظر ندهید!

قبل از صحبت کردن، بهتر است در مورد موضوع اطلاعات کافی داشته باشید سعی کنید مدام اطلاعات خودتان را به‌روز نگه دارید و تا جایی که ممکن است، در مورد موضوعاتی که بلد نیستید نظر ندهید.

 

سخن آخر

شیرین زبان بودن یک هنر است که با تمرین و آگاهی قابل یادگیری است. در این مقاله، به شما راهکارها و تکنیک‌های موثری ارائه دادیم تا بتوانید مهارت شیرین زبانی خود را بهبود ببخشید. در آخر اگر علاقه دارید فن بیان بهتری داشته باشید می توانید مقاله ”آموزش فن بیان” را مطالعه کنید. این مقاله بهترین روش‌ها برای بهبود فن‌بیانتان را ارائه خواهد داد.

4.5/5 - (35 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۳
ارسال دیدگاه جدید