آموزش تضمینی فن بیان بلاگری و تولید محتوا

آموزش تضمینی فن بیان بلاگری و تولید محتوا

بلاگری چیست؟

با رشد اینترنت مخصوصاً اینستاگرام در دنیا خیلی از افراد شروع به تولید محتوا در مورد موضوعات مختلف کردند. مثلاً یک نفر شروع به تدریس کرد، یک نفر شروع به تبلیغ لوازم آرایشی کرد، یک نفر سلیقهٔ خودش رو در مورد غذاهای مختلف با مردم به اشتراک گذاشت و هزاران محتوای مختلف که خودتان بهتر می‌دانید. این اتفاق باعث شد خیلی از افراد که تابه‌حال جلو دوربین قرار نگرفته‌اند هم فرصت و علاقه‌ای پیدا کنند تا خودی نشان بدهند. اما وقتی جلوی دوربین قرار گرفتند فهمیدند که بازی آن‌قدرها هم ساده نیست …

فایل صوتی فن بیان بلاگری

چطور جلوی دوربین خوب صحبت کنیم و استرس نداشته باشیم؟

تصمیم می‌گیریم که بلاگر اینستاگرام بشویم. کلی تیپ می‌زنیم. خودمان را آماده می‌کنیم. دوربین گوشی را باز می‌کنیم، می‌گوییم سلام و ناگهان تمام می‌شویم! خب باید چی بگم؟ خب الان چطوری بگم؟ چرا استرس گرفتم؟ چرا خجالت می‌کشم جلوی دوربین صحبت کنم؟ از اینجاست که رویای بلاگر شدن را کنار می‌گذاریم و می‌گوییم باشه برای یک روز دیگه. اما نگران نباشید من دقیقاً به شما می‌گویم که چه‌کار کنید تا نتیجهٔ خوبی بگیرید و به‌راحتی با مخاطبتون صحبت کنید.

چطور با اعتمادبه‌نفس صحبت کنیم؟ انتخاب موضوع!

اگر می‌خواهید فن بیان بلاگری را خوب یاد بگیرید و با اعتمادبه‌نفس با مخاطبتون صحبت کنید، بهترین کار این است که زمین خودتان را داشته باشید! شناخت زمین یکی از ارکان جنگ است که می‌توانید در کتاب هنر جنگ آن را به‌خوبی یاد بگیرید. اما منظورم از داشتن زمین چیست؟ یعنی حوزه‌ای را انتخاب کنید که خوب می‌شناسیدش! مثلاً شما سال‌هاست کتاب‌های مختلف می‌خوانید و کتاب‌های خوب را می‌شناسید. اینجا بحث کتاب‌خوانی می‌شود زمین شما.

وقتی شما در زمین خودتان باشید اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. عموم افرادی که موفق نمی‌شوند به این دلیل است که زمین دیگران را کپی می‌کنند و چون در اون فضا مسلط نیستند، نا‌امید می‌شوند و شکست می‌خورند. پس در مورد موضوعی بلاگری کنید که هم خیلی دوستش دارید هم کلی اطلاعات دارید. این مرحله می‌شود انتخاب موضوع شما. موضوع شما زمین شماست. اینجاست که شما هم حرف بیشتری برای گفتن دارید هم رقابت دیگران با خودتان را سخت‌تر می‌کنید.

شناخت مخاطب یا انتخاب درست مخاطب

شما می‌خواهید فن بیان بلاگری خودتان را قوی کنید و با شجاعت جلوی دوربین صحبت کنید و لایو بگذارید و استوری بگیرید. لطفاً دقیقاً این سؤال من را جواب بدهید. دوست دارید این کار را برای چه کسی انجام بدهید؟ اگر پاسخ سوالاتون همه است پیشنهاد می‌کنم این مقاله را چند بار دیگر از اول تا آخر بخوانید.

به‌هیچ‌عنوان در شروع کار به دنبال رضایت همه نباشید. یک قشر خاص را انتخاب کنید تا راحت‌تر ارتباط بگیرید. شما نمی‌توانید از نوجوان ۱۷ساله تا پیرزن ۷۱ساله را راضی کنید. اما شاید بتوانید زنان خانه‌دار علاقه‌مند به آشپزی را راضی کنید. اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید حتماً باید مخاطبتان را بشناسید. خوب صحبت‌کردن ۵۰٪ کار است. ۵۰٪ دیگر مخاطب است. اگر من با تمام هنرهای سخنرانیم پیش افرادی حرف بزنم که علاقه‌ای به من ندارند هرگز نمی‌توانم کارم را پیش ببرم! باتوجه‌به تجربه‌ای که دارم بهترین روش انتخاب مخاطب، انتخاب خودتان است. مثلاً شما علاقه به کتاب دارید، سعی کنید زمانی که شروع به ویدئو گرفتن می‌کنید تو ذهنتون درگیری‌ها و نگرانی‌های خودتان را در نظر بگیرید. یک قانون نانوشته‌ای است که می‌گوید آدم‌ها جذب افراد مثل خودشان می‌شوند.

چطور صحبتم را جلوی دوربین شروع کنم؟ راز یخ شکنی

تمام بلاگرهای موفق دنیا چند ثانیه اول ویدئو را با یخ شکنی حرفه‌ای شروع می‌کنند. اگر در مورد این موضوع اطلاعاتی ندارید حتماً مقاله چطور سر صحبت باز کنیم من را بخوانید. شما چند ثانیه فرصت دارید تا مخاطبتان را قلاب کنید تا به صحبت‌های شما گوش کند. یکی از بهترین روش‌ها پرسیدن سال است. احتمالاً یک بلاگر لوازم‌آرایش ویدئویی دارد که توش میگه شما هم دوست دارید از چشم‌هاتون این فرمی باشه یا رنگ موهات این‌طوری باشه؟ بعدازاین سوالات وارد بخش اصلی صحبتش میشه. به این بخش مهم میگن یخ شکنی! پس وقتی موضوع را انتخاب کردیم و مخاطبمون را شناختیم، میریم سراغ ضبط ویدئو که شروعش با سوال هست!

چطور حرف هامون یادمون نره؟

تو فن بیان بلاگری باید بعد از درگیرکردن مخاطب با سوال بریم سراغ بدنهٔ صحبت‌هامون! یکی از بهترین روش‌های بدنه استفاده از فرمول (عدد + نکته) است. به مخاطبمون می‌گویید که می‌خواهم ۳ نکته (هرچند تا که دوست دارید) در مورد فلان موضوع بگم. مثلاً می‌خواهم ۳ نکته در مورد کتاب کیمیاگر بهتون بگم. نکته ۱ نکته ۲ نکته ۳.این‌جوری شما تو ذهن مخاطبتون قفسه‌هایی باز کردید که خودتان به‌راحتی آن‌ها را پر می‌کنید. تا الان فرمولمون این‌جوری شد.

۱.یخ شکنی (پیشنهاد من پرسیدن سؤال است)

۲.قفسه کردن ذهن مخاطب فرمول (عدد + نکته)

چطور جلوی دوربین جذاب و خوب صحبت کنیم؟

بخش بعدی که باید یاد بگیرید جذاب کردن کلامتون هست. تا اینجا همه چیز خوب هست اما کلامتون روح ندارد. چطور جذاب صحبت کنیم؟ جذاب صحبت‌کردن مثل ادویه برای غذاست. بهترین روش برای جذابیت کلامی داستان شخصی یا تجریه‌ی شخصی است. این نمک و فلفل رو باید به محتواتون به‌اندازه کافی اضافه کنید. مثلاً من بلاگر کتاب‌خوانی هستم و میگم من خودم وقتی کتاب کیمیاگر رو خوندم یاد دوران دانشگاهم افتادم دقیقاً اونجا دوستی داشتم که برایم مثل پادشاه سالیم بود. اون بهم گفت که …

از اینجا به بعد کلامتان روح می‌گیرد. مردم عاشق داستان هستند. وقتی شما داستان و تجربیات شخصی خودتان را به صحبتتان اضافه می‌کنید عاشقتان می‌شوند. به همین دلیل است که خیلی از افراد ساعت‌ها درگیر یوتیوب می‌شوند، چون داستان زندگی دیگران را می‌بینند. پس فرمول فن بیان بلاگری ما شد

۱.یخ شکنی (پیشنهاد من پرسیدن سؤال است)

۲.قفسه کردن ذهن مخاطب فرمول (عدد + نکته)

۳.اضافه‌کردن داستان و تجربه شخصی

3.7/5 - (12 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید