چطور خجالت نکشیم؟ ۳ تکنیک رفع خجولی

چطور خجالت نکشیم؟

تصور کنید که در یک جمع جدید وارد شدید. آقایان و خانم‌های مختلفی حضور دارند و در مورد مباحث مختلف باهم صحبت می‌کنند؛ اما یک نفر سرش را درگوشی کرده و الکی با موبایلش خودش را سرگرم می‌کند که نکند با یک نفر هم‌صحبت شود. همش سر می‌چرخاند که یک نفر آشنا پیدا کند تا سریع خودش را نجات بدهد و با او وقت بگذراند. از طرفی جمعی که در آن حضور دارد آدم‌های خیلی خوب و حرفه‌ای دارد اما این عزیز دل به حدی خجالت می‌کشد که ترجیح می‌دهد تک‌تک آن افراد را از دست بدهد اما حرف نزند و ارتباط نگیرد.

کمی ان طرف تر شخصی را تصور کنید که در وسط یک جمع چند نفرِ از آقایان و خانم‌ها قرارگرفته و به‌راحتی از توانایی‌های خودش صحبت می‌کند و هرکدام از آن‌ها با لبخندی شیرین به او نگاه می‌کنند و دوست دارند صحبت‌های دل‌نشینش را گوش کنند.

چطور خجالت نکشیم؟ ریشه‌ی ترس

اول به شما بگویم که چرا خجالت می‌کشیم؟ یه بهتر بگویم چرا می‌ترسیم؟ همه‌چیز برمی‌گردد به دوران انسان‌های اولیه. در ان زمان اگر شخصی شجاعت زیاد در برابر اتفاقات نشان می‌داد باعث می‌شد به‌راحتی جانش را از دست بدهد. مثلاً اگر آن‌ها شیر می‌دیدند و هیچ ترسی از دیدن شیر نداشتند، شیر آن‌ها را به‌راحتی می‌خورد. پس نسل آن‌ها منقرض شد و ما از نوادگان افراد ترسو شدیم! افرادی که با کوچک‌ترین صدایی حواسشان را جمع می‌کردند و ترس، دلیل زنده ماندشان شد. پس ما ذاتاً از نسل افراد ترسو و حواس‌جمع هستیم.

آیا همه‌ی ما باید غیر قابل شکست باشیم؟👇🏼

در این ویدیو خانم brene brown درباره‌ی این صحبت می‌کنند که آیا انسان باید غیر قابل شکست باشد.خیالتان را راحت کنم شما برای رفع خجالتتان باید یه تعداد مهارت یاد بگیرید اما آیا این انتهای بازی است؟

خجالت کشیدن و خجولی چیست؟

الان کمی دقیق تر فهمیدید که چطور خجالت نکشیم؟ خجالت کشیدن یا به‌اصطلاح دقیق‌تر خجولی یک رفتار است که با اسم‌های قشنگ کادو پیچش کردند. مثلاً می‌گویند فرد محجوب است. باحیا است. سربه‌زیر است. کم زبون است. این‌ها همه یک فریب بزرگ است. خجولی هیچ ربطی به حیا و ادب و سربه‌زیر بودن ندارد. فرد خجول توانایی ان را ندارد با دیگران به‌راحتی ارتباط برقرار کند و چون مهارت ارتباط مؤثر را بلد نیست در این بخش ضعف دارد. همین! کم‌حرفی این آدم از توانایی‌اش نیست. اتفاقاً از بلد نبودنش است. بعضی وقت‌ها به این آدم‌ها برچسب درون‌گرا هم می‌زنند تا ضعفشان را پوشش و توجیه کنند.

دردهای افراد خجالتی

دوستان زیادی ندارند.

نمی‌توانند خواسته‌هایشان را راحت مطرح کنند.

معمولاً حسرت داشتن یک رابطه‌ی عاطفی را می‌خورند.

هنگام خرید نمی‌توانند تخفیف بگیرند.

بعضی فروشنده‌های سود جود وقتی متوجه می‌شوند که فرد خجول است جنسشان را گران‌تر به او می‌فروشند.

نمی‌توانند درخواست افزایش حقوق کنند.

زمان‌های زیادی احساس گناه می‌کنند.

چرا یک فرد خجالتی ‌می‌شود؟

عمده‌ترین دلیل خجالتی بودن آدم‌ها نداشتن عزت‌نفس است. عزت‌نفس یعنی من خوبم توهم خوبی! من حق‌دارم تو هم حق‌داری! من باید لذت ببرم تو هم به یاد لذت ببری! اما افراد خجول بیشتر به این موضوع باور دارند که تو حق‌داری ولی من حق ندارم. تو خوبی ولی من خوب نیستم. تو باید لذت ببری و من هیچ لذتی نمی‌خواهم.

یک دسته آدم دیگر هستند که میگویند من حق‌دارم تو حق نداری. من خوبم و تو خوب نیستی! این رفتار فرد را به سمت پرخاشگری و پرویی می‌برد. فعلاً صحبت ما بحث خجولی است.البته موضوع بعدی هم نداشتن مهارت‌های کافی است که در یک مقاله جدا توضیح خواهم داد.

۳ تکنیک برای رفع خجالت

تمرین کنید از قصد نه بشنوید

افراد خجالتی برای اینکه یاد بگیرند چطور خجالتی نباشند باید تمرین کنند که نه بشنوند. مکان و چطور انجام دادنش با شماست. مثلاً به یک رستوران بروید و بگویید که امکانش هست یک غذای رایگان به من بدهید من پول‌ندارم. یا زنگ بزنید و از نزدیکانتان درخواست یک پول زیاد کنید. نکته اینجاست. اگر نه بشنوید اتفاق درست افتاده است. اگر توانستید طرف را راضی کنید عملاً این تمرین را به‌درستی انجام ندادید. سعی کنید روزی ۵ نه بشنوید و این کار را ۱ ماه انجام دهید.

دنبال رشد مهارت باشید

چند تا مهارت برای اینکه با خجالتی خداحافظی کنید وجود دارد که حتماً باید یاد بگیرید. مهارت فن بیان. مهارت ارائه مطلب. مهارت قصه‌گویی یا داستان‌سرایی. مهارت متقاعدسازی. مهارت نه گفتن. اگر کسی خوب در یک جمع صحبت می‌کند. از این مهارت‌ها یا به‌صورت اکتسابی یا به‌صورت تقلیدی استفاده می‌کند. همین!

دنبال شباهت بگردید

بیشتر افراد از اینکه تائید نشوند صحبت نمی‌کنند. یک روشی که باعث می‌شود، راحت‌تر تائید بگیرید و گفت‌وگوی بهتری داشته باشید تمرکز بر روی شباهت‌هاست. هیچ استقلالی با یک صحبت پرسپولیسی نشده! تا جایی که می‌توانید در زمین شباهت‌ها بازی کنید. علاقه‌های مشترک. مهارت‌های مشترک و…

این مطالب هم کمکتان می‌کند👇🏼

چگونه اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهیم؟

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟راز عزت نفس

افزایش اعتماد به نفس در ۱ ساعت

3.1/5 - (17 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید