چگونه سر صحبت را باز کنیم؟ ۱۸ نکته + ۵ روش تضمینی برای باز کردن سر صحبت

چگونه سر صحبت را باز کنیم؟ ۱۸ نکته + ۵ روش تضمینی برای باز کردن سر صحبت

باز کردن سر صحبت. چگونه سر صحبت را بازکنیم؟ چگونه صحبت را شروع کنیم؟ چگونه سر صحبت را در فضای مجازی بازکنیم؟

من حرف کم میارم! نمی‌دانم چی بگم؟ داستانی آشنا

داستان آشنایی است.وقتی دوست دارید با فردی همراه شوید و صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید روبرو می‌شوید و ناگهان نگاهتان به بالا و پایین می‌رود و احساس می‌کنید خوب چی بگم الآن؟وای به اون روزی که فرد مقابلتان هم کسی باشد که برایتان مهم هست و شاید دوست دارید در آینده با او روابط نزدیک‌تری داشته باشید.

وقتی با او روبرو می‌شوید یک سکوت مرگباری به وجود می‌آید و مغزتان هیچ ایده‌ای ندارد!یک احساس مسئولیتی که اره لعنتی یک‌چیزی بگو!اینکه وظیفه‌ی توعه حرف بزنی دیوانه‌تان می‌کند!ناگهان با صحنه‌ای ترسناک‌تر روبرو می‌شوید.فردی که برای دیدنش کلی لحظه‌شماری می‌کردید به شما می‌گوید با اجازتان من دیگر برم. و واقعاً می‌رود! گویی که جانت می‌رود.

برمی‌گردید خانه و با خودتان درگیرید که چرا من نمی‌توانم افکاری که در مغزم هست را روی زبانم بیاورم!تازه اوضاع بدتر هم می‌شود! یک چرخه‌ی معیوب در شما ساخته می‌شود که تو به درد کاری نمی‌خوری! تو دوست‌داشتنی نیستی! و آرام‌آرام اعتمادبه‌نفستان نابود می‌شود.اما صبر کنید!!!

فقط به این ۱۸ مورد توجه کنید!

اگر خوب به چیز‌هایی که بهتون می‌گویم گوش کنید احتمال خیلی زیاد دیگر شاهد این اتفاقاتی که در بالا اشاره کردم نخواهید بود.فقط کافی است انجامش دهید و تمرین کنید.آماده هستید؟

۱.هسته‌ی اصلی اشتراکات است

چگونه سر صحبت را بازکنیم؟ به‌هیچ‌عنوان ! تأکید می‌کنم به‌هیچ‌عنوان برای شروع صحبت باکسی که تازه با او آشنا شدید و می‌خواهید سر صحبت را بازکنید سراغ مطالبی که احتمال می‌دهید نقطه‌ی تفاوت شماست نروید. آدم‌ها دوست دارند چیزهایی که برایشان آشنا هست را تجربه کنند.اگر دقیق‌تر می‌خواهید بدانید، باید بگویم آدم‌ها از تفاوت، بیشتر از اشتراک می‌ترسند.فرض کنید شما در یک شهر خارجی مثل نیویورک هستید و ناگهان متوجه می‌شوید یک فرد ایرانی دقیقا هم از شهری که شما در ان به دنیا آمده‌اید به نیویورک آمده. در کنار او یک فرد دیگر از چین هست.تمایلتان برای صحبت به کدام سمت است؟

۲.از این قالب‌های آماده استفاده کنید

روش اول پرسیدن سوال

  • میتونم نام شرفیتون رو بدونم؟(در محل کار)
  • شما هم اهل….شهر هستید؟(در سفر)
  • چی‌شد این رشته رو انتخاب کردید؟(در دانشگاه)
  • شما هم از اقوام …. هستید؟(در مهمانی)
  • شما هم … را میشناسید؟ (در همایش)

روش دوم سوالات عمومی

  • شما هم اهل پیاده روی هستید؟
  • شما هم اهل تئاتر هستید؟
  • دانشجو هستید؟
  • شغلتون چیه؟
  • چه غذایی رو بیشتر دوست دارید؟
  • تفریح مورد علاقتون چیه؟

روش سوم سوالات کاری و شغلی

  • کجا کار می‌کنید؟
  • آیا شغلتون رو دوست دارید؟
  • آخر هفته‌ها را چه کار می‌کنید؟
  • چند ساله اینجا کار می‌کنید؟
  • ارتباطتان با همکارها چطور است؟
  • قبل از اینجا کجا کار کردید؟

روش چهارم سوالات عاطفی و شخصی

  • کجا به دنیا آمدید؟
  • اصالتا اهل کجا هستید؟
  • با خانواده زندگی می‌کنید؟
  • مجرد هستید یا متاهل؟
  • چه هدف‌هایی تو زندگیتون دارید؟
  • آیا عاشق شدید؟
  • چه کسی رو بیشتر از همه دوست داری؟
  • شادترین روز زندگیت چه روزی بود؟
  • چه فیلم یا موزیک رو خیلی دوست دارید؟

روش پنجم پیشنهاد کمک بدهید

  • دوست دارید تو بخش…. کمکتون کنم(در محل کار)
  • دوست دارید خلاصه درس امروز رو تو ۵ دقیقه بهتون بگم(دانشگاه)
  • آیا نوشیدنی میل دارید براتون بخرم؟(پارک)
  • میخواهید همکاران را به شما معرفی کنم؟(محل کار)
  • چی میل دارید براتون بکشم(در مهمانی)

۳.اشتراک‌سازی

یکی از تکنیک‌هایی که به شما در اشتراک‌سازی کمک می‌کند پرسیدن سؤالات دوگزینه‌ای است! و شما از قبل برای هر دو سناریو آماده کردید.
مثلاً در دانشگاه از فرد می‌پرسید کارشناسی می‌خوانید یا ارشد؟ اگر گفت ارشد پاسخی آماده دارید که مثلاً من هم خیلی دوست دارم مثل شما ادامه تحصیل بدهم و…اگر هم گفت کارشناسی می‌گویید وای چه دوران خوبی و…شما با دادن دو گزینه که از قبل آماده کرده بودید او را به زمین خودتان کشاندید😉🤝🏼

4.به توجهات اولیه توجه کنید

حقیقتاً بیان این مطلب کمی پیچیده است که از کجا بفهمیم احساسی از سمت فرد مقابل وجود دارد یا نه!
اما به‌صورت کلی ارتباط چشمی و لبخند دو معیاری است که می‌توانید روی ان حساب بازکنید.یعنی وقتی قبل از اینکه با فرد موردنظرتان وارد مکالمه‌ی زبانی شوید باید از زبان بدن و حالات صورت اطلاعاتی را به دست بیاورید که اصلاً تمایلی نسبت به شما وجود دارد یا خیر.
اگر زرنگ باشید قبل از اینکه لب به سخن بگویید باید بتوانید با چشمانتان حرف بزنید!

5.سؤال بپرسید

در اکثر اوقات وقتی شما سؤال می‌پرسید می‌توانید ادامه‌ی بحث رو مدیریت کنید.فقط اون سؤال خیلی مهمِ.چون سؤال غلط جواب غلطی همراهش میاره و این موضوع ‌می‌تواند به‌جای باز کردن سر صحبت کلاً ادامه‌ی صحبت هم با تهدید روبرو کند.مثلاً اگر بپرسید حالتان خوبِ؟ احتمال دارد با یک ممنونم خالی روبرو شوید.ولی اگر هوشمندانه بپرسید چطور می‌توانم کمکتان کنم که… احتمالاً یک اتفاق بهتری می‌افتد.سؤالی بپرسید که بحث باز شود.نه صرفاً حرف زده باشید.راستی چه خبر از پدرتان؟

6.سؤالات چطور دار بپرسید!

سؤالات چرا معمولاً حس بازجویی به فرد می‌دهد! اما سؤالاتی که با چطور آغاز می‌شود حس مسئولیت‌پذیری و کمک به شخص می‌دهد. حس سوال چطور می‌توانم کمکتان کنم؟ را با مشکلتان چیه؟ مقایسه کنید

7.به سمت علاقه‌های فرد بروید

به لطف و برکت شبکه‌های اجتماعی الآن کمتر کسی هست که از این نعمت بی‌نصیب باشد.با دقت و هوشمندانه اطلاعاتی که باعث می‌شود علاقه‌ی فرد را پیدا کنید را جمع‌آوری کنید و سعی کنید بیشتر در اون حوزه سؤالات (چطور)‌بپرسید! مثلاً متوجه شدید که فرد موردعلاقه‌تان در نقاشی دستی بر آتش دارد و این را از نقاشی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد متوجه شدید.خوب حالا وقتش هست بپرسید چطور شد به نقاشی علاقه‌مند شدید!؟

8.داستان بخواهید نه جواب کوتاه

اگر اطلاعاتی از علاقه‌ی فرد داشته باشید و سؤال خوبی را آماده کرده باشید و کمی هم ارتباط مؤثر بدانید و احتمال خیلی زیاد تیرتان به هدف می‌خورد.سؤالاتی که داستان به همراه دارد با چی شد که شروع می‌شوند.چی شد که به نقاشی علاقه‌مند شدید؟

9.ریسک نکنید

تا جایی که امکانش هست دست‌به‌کاری نزنید که ریسک دارد مثل سؤالات شخصی یا سؤالاتی درباره‌ی موضوعی که مطمئن نیستید طرف مقابل به آن علاقه دارد یا خیر نپرسید.مثلاً بعضی‌ها از کارشان خوششان نمی‌اید و اگر شما در این  زمینه سؤال بپرسید احتمال خطر وجود دارد.

10.آماده نشدن برای پیروزی آماده شدن برای شکست است

کسانی که به‌صورت بداهه و بدون اینکه برنامه‌ریزی کنند و اطلاعات کافی به دست بیاورند می‌خواهند سر صحبت را باز کنند معمولاً خیلی فرد مقابل برایشان اهمیت ندارد.اگر شما می‌خواهید سر صحبت را باکسی باز کنید که بودونبودش برایتان مهم است حتماً آماده‌باشید.آمادگی هم یعنی داشتن اطلاعات کافی از فرد مقابل و پیدا کردن مباحث مشترک و پرسیدن سؤال مناسب.

11.بخواهید شمارا معرفی کنند

بعضی‌اوقات و معمولاً درمهمانی‌ها این اتفاق می‌افتد که دوست دارید با یکی از افراد حاضر در مهمانی آشنا شوید.یکی از کارهای به‌شدت جذاب و اصولی این است که از میزبان بخواهید شمارا به هم معرفی و آشنا کند.با این روش هم خیلی باکلاس به نظر می‌رسید هم راحت‌تر می‌توانید بحث را جلو ببرید.هم می‌توانید قبل از روبرو شدن با فرد موردنظرتان اطلاعاتی از او داشته باشید.

12.سؤالات بله و خیر نپرسید!

بازهم تأکید می‌کنم سؤالاتی نپرسید که پایانش بسته است.مثلاً نپرسید راستی رفتی کیش؟سؤال بهتر این است راستی سفرتان به کیش چه شد؟

13.تعارف را به سؤال تبدیل کنید

معمولاً در فرهنگ ما ایرانی‌ها بخش تعارفات عملاً حذف نشدنیِ! اما بهترین کار برای روبرو شدن با آن چیست؟تعارف را به سؤال تبدیل کنید. مثلاً وای چه ساعت شیکی! چطور این ساعت جذاب رو انتخاب کردی؟ چه لباس خوبی! چطوری می‌توانید بین این‌همه لباس یک لباس به این شیکی پیدا کنی؟

14.قاتلان صحبت را کنار بگذارید

یک سری مباحث هست که معمولاً مردم‌دوست ندارند خیلی درباره‌ی آن بی‌طرف باشند.مطالبی مثل سیاست و مذهب و ورزش و… آیا دیده‌اید استقلالی بعد از صحبت کردن با شما تصمیم بگیرید که پرسپولیسی باشد؟پس اگر می‌خواهید سر صحبت را بازکنید سراغ این بحث‌ها نروید.خطرناک است.

15.لزومی ندارد حتماً تنها باشید

یکی دیگر از روش‌های باز کردن سر صحبت این است که جمع را درگیر کنیم.لزومی ندارد حتماً تنها باشید.گاهی اوقات بودن در کنار یکی یا دو دوست دیگر باعث می‌شود فشار کمتری به شما وارد شود.

16.شما شروع می‌کنید اما قرار نیست…

شاید شما با مهندسی دقیق بتوانید یخ فرد مقابل را بشکنید و مقدمات باز کردن سر صحبت را آماده کنید.اما چیزی که باید بدانید این است که وقتی خوب طرف مقابل به حرف آمد نوبت شماست که بیشترین تمرکزتان را بر روی گوش دادن خرج کنید.دوست خوبم نگفتم کم‌حرف بزنید! گفتم بهتر و دقیق‌تر گوش گنید! خوب گوش کردن باعث می‌شود اطلاعات بیشتری دریافت کنید.اطلاعات بیشتر هم باعث می‌شود اشتراکات و سؤالات بهتری بپرسید و درنتیجه چرخه‌ی رابطه شروع به کار کردن کند.

17.می‌دانم یادتان می‌رود اما رعایت کنید!

لبخند داشتن و ارتباط چشمی مناسب واقعاً جواب می‌دهد.اگر یادتان ماند حتماً از این حس خوب استفاده کنید.وقتی شما با لبخندی شیرین به فردی نگاه می‌کنید (‌با رعایت اخلاق) حس خوبی در فرد مقابلتان به وجود می‌آید.

18.یک تکنیک NLP‌ برای افزایش اعتمادبه‌نفستان

اگر احساس می‌کنید زمانی که می‌خواهید سر صحبت را بازکنید اعتمادبه‌نفس کافی ندارید پیشنهاد می‌کنم زبان بدن افراد حرفه‌ای را تکرار کنید.سرسینه جلو سربالا شیک! ان ال پی می‌گوید اگر شما حالت بدنتان را تغییر دهید باعث می‌شود افکارتان هم‌تغییر کند.

این مقالات هم کمکتان می‌کند👇🏼

چگونه گوش بدهیم تا مخاطب عاشقمان شود؟3 تکنیک کاربردی + ویدیو

چگونه سر صحبت را باز کنیم؟

ویدیو 2 تکنیک رویایی ارتباط موثر در NLP

4.1/5 - (54 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۱۱