درمان ترس از ارتباط چشمی + تمرین عملی

درمان ترس از ارتباط چشمی + تمرین عملی

اگر از ارتباط چشمی استفاده نکنیم…

 ترس از ارتباط چشمی می تواند به روابط ما لطمه بزند. اما بهتر است بدانیم ارتباط چشمی یکی موثرترین عناصر ارتباطات انسانی است که باعث تقویت روابط افراد می شود. فرض کنید در یک جمع ده نفره هستید و یکی از افراد درحال تعریف کردن خاطره‌ای است. اگر این فرد تنها به یک نفر از حاضرین نگاه کند، باقی افراد احساس می‌کنند که او با آن‌ها صحبت نمی‌کند و توجهی به آن‌ها ندارد. اما اگر این فرد نگاه خود را بر همه افراد تقسیم کند و به هر کدام نگاه کند، باعث می‌شود بقیه با دقت بیشتری به حرف‌ها و گفتار او گوش دهند.

 به این ترتیب، ارتباط چشمی نه تنها باعث می شود تمرکز و توجه به دیگران به صحبت های ما جلب شود، بلکه باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تر و صمیمی‌تر با آن‌ها می‌شود. 

 

مزایای استفاده از ارتباط چشمی

استفاده از ارتباط چشمی دارای مزایای بسیاری است که به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تأثیرگذاری بیشتر: با استفاده از ارتباط چشمی، می‌توانید تأثیرگذارتر در مکالمات خود باشید و توجه دیگران را به صحبت‌هایتان جلب کنید.

۲. ارتباط عمیق‌تر: ارتباط چشمی باعث برقراری ارتباط عمیق‌تر و صمیمی‌تر با دیگران می‌شود و امکان فهم بهتر احساسات و نیازهای طرف مقابل را فراهم می‌آورد.

۳. مهارت متقاعد کنندگی: ارتباط چشمی به شما کمک می‌کند تا به راحتی دیگران را متقاعد کنید و نقاط قوت و ضعف مختلف را به او انتقال دهید.

۴. توجه بیشتر افراد به صحبت‌های شما: ارتباط چشمی باعث جلب توجه و تمرکز افراد به صحبت‌ها و حرف های شما می‌شود و به‌این‌ترتیب ارتباطات موثرتری برقرار می‌شود.

۵. احساس خوب به طرف مقابل: زمانی که طرف مقابل در حال صحبت است و ما از تماس چشمی استفاده می کنیم، این حس به طرف مقابل انتقال داده می شود که ما واقعا در حال گوش دادن به صحبت های او هستیم و درنتیجه روابط اجتماعی ما تقویت می شود.

مقاله مرتبط: چگونه از شر ترس از سخنرانی خلاص شویم؟ 

 

 

دلایل ترس از ارتباط چشمی و تماس چشمی 

ترس از ارتباط چشمی اغلب به عوامل مختلفی برمی‌گردد که در ادامه به برخی از این علل اشاره می‌کنیم:

۱. نداشتن اعتماد به نفس: افرادی که از توانایی‌های خود مطمئن نیستند و به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارند، ممکن است از ارتباط چشمی بپرهیزند.

۲. تمرین نکردن: عده ای از افراد ممکن است به دلیل اینکه در ارتباط چشمی کم تجربه هستند و زیاد از آن استفاده نکرده اند از ارتباط چشمی بترسند.

احساس ترس: اگر فرد در فضا یا شراطی باشید که احساس ترس کند، ممکن است از ارتباط چشمی اجتناب کند.

۲. ترس از عدم پذیرش: افرادی که در گذشته تجربه‌های منفی داشته‌اند، ممکن است از ارتباط چشمی اجتناب کنند.

۵. اضطراب اجتماعی: افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند، ممکن است به دلیل ترس از برخورد با موقعیت‌های اجتماعی مختلف از ارتباط چشمی پرهیز کنند.

این دلایل می‌تواند در کنار هم یا به صورت جداگانه، ترس از ارتباط چشمی را در افراد ایجاد کند و باعث محدود شدن در ارتباطات و فن بیان آن‌ها گردد.

 

 

</p> <h2>تمرین ارتباط چشمی</h2> <p>

تمرین اول: کاغذ و خودکار را بردارید و دلایل ترس از ارتباط چشمی خود را به دقت بنویسید. از خود بپرسیدکه در چه زمان‌ها، با چه افراد و در چه مکان‌ها از ارتباط چشمی می‌ترسید؟ چرا از ارتباط چشمی می ترسید؟ آیا همیشه این ترس وجود دارد؟ سپس تمامی این سوالات را پاسخ دهید تا با خودتان شفاف‌تر شوید.

تمرین دوم: از نزدیکان خودتان شروع کنید. می توانید از خانواده و دوستان شروع کنید و سعی کنید از این به بعد در زمان صحبت کردن تماس چشمی برقرار کنید. به مرور زمان با افراد غریبه و جدید تماس چشمی را تمرین کنید.

تمرین سوم: دوربین موبایل خود را روشن کنید و فرض کنید در حال صحبت با دوستتان هستید، اما با این تفاوت که چشمان دوستتان لنز دوربین موبایل است. سعی کنید با لنز دوربین صحبت کنید و به آن نگاه کنید. در انتها، ویدئو ضبط شده را مشاهده کرده و نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید. انجام مداوم این تمرین باعث افزایش اعتماد به نفس شما و بهبود ترس از ارتباط چشمی‌تان خواهد شد.

 

سخن آخر

ترس از ارتباط چشمی ممکن است برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد، اما با تمرین و آگاهی از مزایای آن می‌توان به‌تدریج این ترس را کاهش داد. در انتها اگر علاقه دارید مهارت های ارتباطی خودتان را بهبود ببخشید، می توانید مقاله “آموزش فن بیان” را مطالعه کنید. در این مقاله بهترین نکات و تمرین ها برای یک فن بیان حرفه آماده شده است.

4.8/5 - (100 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید