چگونه با سیاست رفتار کنیم؟ | مثل افراد پخته تصمیم بگیر!

چگونه با سیاست رفتار کنیم؟ | مثل افراد پخته تصمیم بگیر!

در هر زمینه‌ای که فعالیت کنیم، انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها جزئی از روزمرگی‌مان محسوب می‌شوند. اما آیا همیشه تصمیم‌هایی که می‌گیریم بهترین نتیجه را به دنبال دارند؟ چگونه می‌توانیم با هوشمندی و با سیاست رفتار کرده و تصمیمات خود را به نحوی انتخاب کنیم که بهره‌وری و موفقیتمان را افزایش دهند؟ در این مقاله، به این سوالات پاسخ خواهیم داد که چطور با سیاست رفتار کنیم؟ افراد با سیاست چطور حرف می زنند؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

با سیاست رفتار کردن هرگز آسیب رساندن به دیگران نیست

یکی از مفاهیم مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که “با سیاست رفتار کردن” به هیچ وجه به معنای آسیب رساندن به دیگران نیست. وقتی می‌خواهیم با سیاست رفتار کنیم، به معنای تصمیم‌گیری هوشمندانه و دارای نگرشی بلند مدت است. ما به دنبال راهکارهایی هستیم که به همه طرف‌ها منافع و مزایا را فراهم کند. به جای تصمیم‌های عجولانه و احساسی که ممکن است آسیب بزرگی به دیگران بزند، ما سعی می‌کنیم تصمیم‌هایی بگیریم که به تعادل و هماهنگی اجتماعی کمک کند.

 

 

راهکارهای با سیاست رفتار کردن

در ادامه بهترین راهکار ها برای با سیاست رفتار کردن را معرفی خواهیم کرد:

۱. تصمیم بر اساس منطق نه احساس

زمانی که می‌خواهید با سیاست رفتار کنید، مهم است که تصمیمات خود را بر اساس منطق خود بگیرید. به جای تصمیمات لحظه‌ای و احساسی، به عواقب و پیامدهای تصمیماتتان فکر کنید. برای مثال، اگر از دست فرزندتان عصبانی شده‌اید، قبل از سرزنش او، از خودتان بپرسید که آیا عصبانی شدن من واقعا به خاطر تربیت و آموزش دادن به فرزندم است؟ یا اینکه از روی احساسات خود عصبانی شده‌ام و بعدا ممکن است پشیمان شوم.

 

۲. تکنیک “سوال پرسیدن از خود”

یکی از تکنیک‌های موثر برای با سیاست رفتار کردن، تکنیک “سوال پرسیدن از خودتان” است. قبل از انجام هر کاری، از خودتان سوال بپرسید.  خیلی وقت ها با جواب دادن به سوال های خود، راه برایمان روشن‌تر می شود. فرض کنید قرار است داخل شرکتی استخدام شوید، کافی است از خودتان بپرسید “واقعا من چرا می خواهم اینجا استخدام شوم؟” شاید در جواب بگویید “به خاطر درآمد، می خواهم اینجا کار کنم.” در قدم بعدی دوباره از خودتان سوال بپرسید “آیا کار دیگری نیست که هم درآمد خوبی داشته باشد و هم شرایط بهتر؟” و همین طور از خودتان سوال بپرسید تا به بهترین جواب برسید. با سوال پرسیدن های پی در پی شما می توانید بهترین تصمیم را بگیرید و با سیاست رفتار کنید.

 

۳. کافی است چند لحظه کاری انجام ندهید!

خیلی وقت‌ها دلیل اینکه با سیاست رفتار نمی‌کنیم،  تصمیم‌های “احساسی” است. یک تکنیک ساده اما کاربردی برای کنترل احساسات و اجتناب از تصمیمات احساسی، تکنیک “چند لحظه کاری انجام ندادن” است. قبل از انجام هر کاری، چند لحظه مکث کنید و فرصتی برای فکر کردن به خودتان بدهید. نیازی نیست سریع به تمام مسائل پاسخ دهید. خیلی وقت‌ها می‌توانید جواب خود را به زمانی دیگر موکول کنید یا بگویید “باید در مورد این موضوع بیشتر فکر کنم.” بهتر است بدانید با انجام اینکار، اقتدار و اعتماد به نفستان هم بالاتر می رود!

 

۴. کنترل احساسات

کنترل احساسات یکی از ویژگی‌های مهم در با سیاست رفتار کردن است. برای اینکه بتوانیم مانند افراد با سیاست رفتار کنیم، باید بتوانیم احساسات خود را کنترل کنیم. احساساتی مثل: خشم، ترس، خجالت، حسادت و غیره. به عنوان مثال باید بتوانیم زمانی که خشمگین هستیم، خودمان را کنترل کنیم یا در مواقعی که می‌ترسیم، ترسمان را کنترل کنیم. با اینکار می توانیم بهترین تصمیم را بگیریم.

 

۵. موضوع را همه جانبه بررسی کنید

افراد با سیاست، به همه جوانب یک موضوع نگاه می‌کنند و مسائل را به صورت کلی مورد بررسی قرار می‌دهند. قبل از انجام هر کاری، به موضوع به صورت جامع نگاه کنید و به تمام ابعاد و پیامدهای آن فکر کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تصمیماتتان را با دقت بیشتری بگیرید و به اهدافتان و عواقب احتمالی تصمیماتتان توجه کنید.

 

 

۶. چند راه حل برای حل مسئله داریم؟

یکی از مهارت‌های مهم در با سیاست رفتار کردن، توانایی ارزیابی چندین راه حل مختلف برای حل یک مسئله است. برای اینکه به طور هوشمندانه رفتار کنیم، باید به دنبال گزینه‌های مختلفی برای حل مسئله باشیم و سپس بهترین راه حل را انتخاب کنیم. به عنوان مثال، فرض کنید برای یک کار اداری، می‌خواهید از شهری به شهر دیگر بروید. در اینجا چند گزینه مختلف برای حل این مسئله وجود دارد:

۱. می‌توانید پیاده به مقصد بروید.

۲. از خودروی شخصی خود استفاده کنید.

۳. از دوستان یا آشنایان خواهش کنید تا شما را ببرند.

۴. کنار جاده بایستید و منتظر باشید یکنفر شما را به مقصد برساند.

۵. از تاکسی، هواپیما، کشتی، اتوبوس استفاده کنید.

۶. از خودتان به پرسید اصلا چرا باید به آن شهر بروید (شاید اصلا نیازی به سفر کردن نباشد و کارتان یک تلفن زدن حل شود!)

۷. از شخص دیگری بخواهید کارتان را انجام دهد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، گزینه‌های مختلفی برای حل یک مسئله وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب خود هستند. با بررسی این گزینه‌ها و ارزیابی عواقب و پیامدهای آنها، می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

 

۷. شناخت شرایط

یکی از عوامل کلیدی در با سیاست رفتار کردن، شناخت دقیق شرایط و موقعیت‌های مختلف است. هر شخص و هر موقعیت ممکن است نیاز به رویکردها و استراتژی‌های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، نحوه صحبت با یک دوست نزدیک ممکن است با نحوه صحبت با مدیر یا همکار در محیط کار متفاوت باشد. در هر موقعیت، مهم است که بدانید با چه شخصی، در چه فضایی، با چه کلامی و در چه زمانی صحبت می‌کنید. با شناخت دقیق شرایط، می‌توانید بهترین روش را برای برقراری ارتباط انتخاب کنید.

 

با سیاست رفتار کردن

 

سوالات متداول

در ادامه به سوالات متداول شما در رابطه با با سیاست صبحت کردن می پردازیم:

 

۱. چگونه با سیاست حرف بزنیم؟

یکی از جنبه‌های اساسی با سیاست رفتار کردن، نحوه حرف زدن ماست. در زمان صحبت کردن، مهم است که به طور قاطعانه و محکم صحبت کنیم. لحن صحبت کردن نیز بسیار مهم است. در مواقع مختلف، ممکن است نیاز باشد تا با لحنی متفاوت صحبت کنیم. لحن همان احساس پشت کلام ماست و بهتر است بدانیم لحن می تواند معنی یک جمله ثابت را تغییر دهد. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد لحن بدانید مقاله “چطور لحن خوبی داشته باشیم؟“را مطالعه کنید.

 

۲. خصوصیات افراد با سیاست

یکی از ویژگی‌های مهم افراد با سیاست، توانایی در طرز فکر بلندمدت و دوراندیشانه است. آنها به خوبی بر روی احساساتشان تسلط دارند و می‌دانند که احساسات می‌توانند باعث شود تصمیمات غیرمنطقی و لحظه‌ای گرفته شوند. این افراد توانایی دارند تا حد امکان احساسات خود را کنترل کرده و تصمیمات را با توجه به دیدگاه‌های بلندمدت و هدفگذاری اتخاذ کنند.

 

۳. چگونه زیرکانه و زرنگ رفتار کنیم

منظور از زیرکانه رفتار کردن همان با سیاست رفتار کردن است، اما باید دقت داشته باشیم که این به معنای آسیب رساندن به دیگران نیست. بلکه ما می‌خواهیم رفتار و تصمیمی بگیریم که همه جوانب برد داشته باشند. زیرکانه عمل کردن به معنای در نظر گرفتن تمام ابعاد و تأثیرات احتمالی تصمیمات و انتخاب‌های خود است. این به ما کمک می‌کند تا  تصمیماتی هوشمندانه‌و مطابق با موقعیت‌ها بگیریم.

 

۴. چگونه پخته حرف بزنیم؟

همان طور که قبل‌تر اشاره کردیم افراد پخته، رفتارهای احساسی خود را تا حد امکان کنترل کرده و به دقت از کلمات و عباراتی استفاده می‌کنند که اثربخش و سازنده باشند.

 

۵.چگونه در محیط کار سیاست داشته باشیم؟

محل کار یکی از مکان‌هایی است که ما بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنیم. در این محیط، با همکاران، مدیران، مختلف سازمانی روبرو می‌شویم. به همین دلیل، با سیاست رفتار کردن در محل کار بسیار اهمیت دارد. از اهمیت  رعایت آداب معاشرت گرفته تا تشخیص درست زمان‌ برای بیان نظرات و پیشنهادات، همه این عوامل نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت در حرفه‌ای خود ایفا می‌کنند.

 

سخن آخر

در این مقاله به موضوع، با سیاست رفتار کردن پرداختیم و نشان دادیم که چگونه این مهارت می‌تواند در موقعیت‌های مختلف زندگی کمک کننده باشد. در آخر اگر علاقه دارید در اتباطات خود بهتر عمل کنید، می توانید مقاله “آموزش فن بیان“را مطالعه کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

4.3/5 - (98 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۳
ارسال دیدگاه جدید