کنترل سرعت صحبت کردن و کلام | خیلی کند یا خیلی سریع صحبت می کنم!

کنترل سرعت صحبت کردن و کلام | خیلی کند یا خیلی سریع صحبت می کنم!

همه ما در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌ایم که باید به دیگران صحبت کنیم، سخنرانی داشته باشیم یا در جلسات گروهی شرکت کنیم. در این مواقع، سرعت کلام ما می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر اثربخشی و فن بیان ما در ارتباط با دیگران داشته باشد. در این مقاله راهکارهایی را برای کنترل و متعادل کردن سرعت صحبت کردن معرفی می کنیم.

 

تاثیرات سریع صحبت کردن یا کند صحبت کردن

سرعت صحبت کردن سریع یا کند، تأثیرات متفاوتی بر فرآیند ارتباطی و فن بیان ما دارد. در ادامه، به بررسی تأثیرات هر دو حالت می‌پردازیم:

تأثیرات سریع صحبت کردن: کاهش فهم و درک مخاطبان: سرعت بالا در صحبت کردن ممکن است باعث گیج شدن و سردرگمی مخاطبان شود. آنها نمی‌توانند با سرعت بالایی که صحبت می‌شود، جزئیات و مفاهیم را به طور کامل درک کنند.چ

تأثیرات کند صحبت کردن: کاهش توجه و عدم تمرکز مخاطبان: سرعت کند در صحبت کردن ممکن است باعث خستگی و عدم تمرکز مخاطبان شود. زمان طولانی بین جملات و کندی در بیان مطالب می‌تواند توجه آنها را پرت کند.

 

کنترل سرعت صحبت کردن

در ادامه، راهکار های کنترل سرعت صحبت کردن را بررسی می‌کنیم:

 

۱. آگاهی از سرعت صحبت کردن

در قدم اول برای کنترل سرعت صحبت کردن خود، نیاز است که آگاهی کامل از سرعت فعلی صحبت کردن خود پیدا کنید. یک روش ساده برای این منظور استفاده از گوشی یا هر دستگاهی است که امکان ضبط صوت را داشته باشد. در این روش، می‌توانید به مدت یک دقیقه در مورد یک موضوع دلخواه صحبت کنید و سپس صدای ضبط شده را بازبینی کنید. در این مرحله، تعداد کلماتی که در یک دقیقه گفته اید را محاسبه کنید. سپس می‌توانید این عدد را با میانگین سرعت صحبت کردن متعادل که بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ کلمه در یک دقیقه است، مقایسه کنید. اگر تعداد کلمات شما در محدوده میانگین قرار دارد، به نظر می‌رسد سرعت صحبت کردن شما متعادل است و در غیر این صورت، می‌توانید به مرحله دوم بروید.

 

۲. اگر سرعت صحبت کردن شما بالا بود

پس از ضبط صدای خود، اگر سرعت صحبت کردن شما بیشتر از میانگین است، می‌توانید از روش خواندن متن با سرعت پایین استفاده کنید. برای این کار، روزانه یک متن را انتخاب کنید (می‌توانید از روزنامه، کتاب، یا متن‌های آموزشی استفاده کنید) و سپس آن را به صورت اسلوموشن و با سرعت کمتر از سرعت طبیعی خود بخوانید. هدف این تمرین، کلمات را به طور شفاف و واضح بیان کردن و باعث کاهش سرعت صحبت کردن شما می‌شود.

 

۳. اگر سرعت صحبت کردن شما پایین بود

اگر سرعت صحبت کردن شما پایین‌تر از میانگین است، می‌توانید بر عکس تمرین قبلی عمل کنید. یعنی یک متن به دلخواه انتخاب کنید و سعی کنید با سرعت بالا آن را بخوانید. با این حال، توجه داشته باشید که در هنگام تمرین، کلمات را به صورت کامل ادا کنید.

 

۴. از تمرین ضبط صدا استفاده کنید

تمرین ضبط صدا می‌تواند به شما کمک کند تا سرعت کلام خود را کنترل کنید و در عین حال بر فن بیان شما نیز تأثیر گذار باشد. به صورت روزانه، صدای خود را ضبط کنید و سپس به خودتان بازخورد دهید. این تمرین به شما امکان می‌دهد نقاط ضعف و نقاط قوت خود را در سرعت کلام و فن بیانتان شناسایی کنید. با این تمرین، می‌توانید بهبود مستمری در سرعت کلام و فن بیان خود داشته باشید و در مهارت‌های ارتباطی خود رشد دهید.

 

پیشنهاد می کنیم

اگر علاقه‌مندید علاوه بر بهبود سرعت صحبت کردن، فن بیان خود را نیز بهبود بخشید، حتما به مقاله “آموزش فن بیان” سر بزنید. در این مقاله، بهترین تمرین‌ها و تکنیک‌ها برای داشتن یک بیان عالی توضیح داده شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید