فن بیان ذاتی است یا اکتسابی؟ یک بار برای همیشه

فن بیان ذاتی است یا اکتسابی؟ یک بار برای همیشه

فن بیان ذاتی است یا اکتسابی

خیلی از افراد قبل از اینکه روی فن بیان‌‌شان کار کنند یک سوال استراتژیک دارند که آیا فن بیان ذاتی است یا اکتسابی؟ این افراد دوست ندارد وقتشان را تلف کنند.اگر فن بیان ذاتی است و ما ذاتا استعداد نداریم، بیخیال تقویتش شویم و همین شرایط را قبول کنیم.همینجا با اعتماد به نفس کامل به شما می‌گویم که بهتر شدن فن‌ بیانتان کاملا اکتسابی است.حالا اجازه بدهید چند نکته مهم را به شما بگویم.

 

 

مهارت چیست؟

هر کاری که مهارتی باشد را با داشتن یک مربی خوب و تکرار تمرین میتوان یاد گرفت.مثلا رانندگی و آشپزی و ساز زدن و خواندن و نوشتن و یادگرفتن زبان انگلیسی و… همه‌ی این موارد مهارت هستند.فرقی نمیکند شما چقدر هوش دارید یا در کدام خانواده به دنیا آمدید، بعد از ۳ ماه تمرین رانندگی میتوانید در خیابان‌ها‌ی شهرتان رانندگی کنید.نکته‌ای که باید بدانید فن بیان و سخنرانی هم یک مهارت است.اما پیچدگی کمی بیشتری دارد همین.

 

 

فن بیان ذاتی چیست؟

من اینجا نمیخواهم با شما بحث‌های پیچده مغز و ژنتیک را داشته باشم.خلاصه و ساده به شما بگویم، بعضی از افراد ذاتا توانایی‌هایی دارند.مثلا یک نفر ذاتا از کودکی در نقاشی کشیدن استعداد داشته.مثلا یک فرد به صورت ذاتی صدای جذاب و دلنشینی داشته و مهارت کلامی‌اش ذاتا قوی بوده.اینجا بعضی از افراد با خودشان نتیجه میگیرند که خب من که ذاتا صدای خوبی ندارم پس نمیتوانم فن بیان خوبی هم داشته باشم. این کاملا اشتباه است.شما میتوانید با تکرار و تمرین از فردی که ذاتا خوش صدا هم هست ولی هیچ کاری نمی‌کند جلو بزنید.

 

 

محمدرضا علیمردانی مثال نقض فن بیان ذاتی و اکتسابی است

 

محمد رضا عیمردانی فن بیان و سخنرانی فن بیان ذاتی است یا اکتسابی

 

محمدرضا علیمردانی یکی از دوبلور‌های بزرگ کشورمون را میشناسید؟ او دوران کودکی از بیماری حنجره رنج میکشید.تازه بیماری که مادرزادی بوده! اما انقدر تمرین و تلاش کرد تا فهمید چطور صدای بهتر و زیباتری داشته باشه.تا جایی که تبدیل به یکی از بزرگترین دوبلورهای کشورمون هم شدند.پس همین الان این فکر را دور بیندازید که فن بیان ذاتی است و اگر شما ذاتا صدایی خوبی ندارید نمیتوانید رشد کنید و سخنرانی‌های حرفه‌ای داشته باشید.

 

 

تکلیف استعداد چه می‌شود؟

هیچی! قبولش میکنیم اما تسلیمش نمی‌شویم.قبول میکنیم بعضی از افراد واقعا با استعداد هستند اما میدانیم که تلاش و تمرین میتواند استعداد را شکست دهد.یادتان باشد در موضوعی که بحث مهارتی درمیان است، مثل فن بیان و سخنرانی ، یادگیری زبان ، رانندگی و آشپزی  و… مهمترین نکته تکرار و تمرین است.با تکرار و تمرین است که در مغزتان مسیر عصبی شکل میگیرد وگرنه حتی اگر استعداد هم داشته باشید ولی تلاش و تمرین نداشته باشید قطعا شکست می‌خورید

4.4/5 - (13 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید