شمرده صحبت کردن |‌ چگونه واضح و شمرده صحبت کنیم؟ + تمرینات عملی

شمرده صحبت کردن |‌ چگونه واضح و شمرده صحبت کنیم؟ + تمرینات عملی

همه ما در زندگی روزمره با انواع مکالمات و ارتباطات روبرو هستیم، از جمله مکالمات روزانه تا مذاکرات مهم. در این میان، “شمرده صحبت کردن” از اهمیت ویژه برخوردار است. در این مقاله، به راهکار های لازم برای شمرده و روان صحبت کردن می پردازیم و بهترین تمرین ها برای فن بیانی واضح و شفاف را معرفی می کنیم.

 

راهکارهای شمرده صحبت کردن

در این بخش از مقاله، به آموزش راهکارهایی پرداخته‌ایم که می‌تواند به شما در شمرده و واضح  صحبت کردن کمک کند.

۱. اهمیت ماهیچه‌های فک و دهان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود افراد واضح و شمرده صحبت نکنند، به خوبی باز نکردن ماهیچه‌های فک و دهان است. زمانی که دهانمان به خوبی باز نمی کنیم ممکن است دیگران به درستی متوجه حرف ما نشوند و تاثیرگذاری کلام را به شدت کاهش یابد. برای تقویت ماهیچه‌های فک و دهان می توانید مقاله “۷ تمرین صداسازی” را مطالعه کنید. در ادامه بخشی از تمرین های این مقاله را معرفی خواهیم کرد:

 

تمرین برای تقویت ماهیچه های فک و دهان

۱. تمرین خودکار: برای انجام این تمرین، انتهای یک خودکار را در دهانتان قرار دهید و روزی یک ربع از روی یک متن بخوانید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا ماهیچه‌های فک و دهانتان را قوی‌تر کنید و توانایی شمرده تر و واضح‌تر صحبت کردن را بهبود بخشید.

 

۲. تمرین مشدد خوانی: این تمرین هم مثل تمرین قبلی برای تقویت ماهیچه های فک و دهان و شمرده صحبت کردن بسیار مفید است. کافی است یک متن به دلخواه انتخاب کنید، سپس روی تمام کلمات متن تشدید بگذارید و متن را بخوانید. اینکار باعث می‌شود موقع خواندن متن دهانتان بیشتر از حد معمول باز و بسته شود و درنتیجه بتوانید شمرده تر صحبت کنید.

 

۳. تمرین فریاد بدون صدا: فرض کنید می خواهید داد بزنید ولی اینبار نباید صدایی از دهانتان خارج شود! در این تمرین، یک متن به دلخواه انتخاب کنید و سعی کنید با فریاد زدن متن را بخوانید. اما دقت کنید که نیازی نیست صدایی از دهانتان خارج شود. اینکار باعث می شود دهانتان بیشتر از حد معمول باز بسته شود و درنتیجه ماهیچه های فک و دهانتان قوی تر شود.

 

۴. تمرین تکرار جملات سخت فن بیان: یکی دیگر از تمرین‌های کاربردی برای شمرده صحبت کردن، تکرار جملات سخت فن بیان است. منظور از جملات سخت فن بیان جملاتی مثل: “چایی داغه، دایی چاغه!” است. با تکرار جملات سخت فن بیان تپق زدن شما کاهش می یابد و می توانید شمرده تر و واضح تر صحبت کنید. در مقاله “جملات تمرینی فن بیان” لیستی از بهترین جملات تمرینی فن بیان را برایتان آماده کرده‌ایم می توانید مطالعه کنید.

 

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد تمرین‌های فن بیان و راهکارهای دیگر برای شمرده صحبت کردن بدانید، می‌توانید مقاله “۷ تمرین صداسازی” را مطالعه کنید. با تمرین مداوم و تلاش، می‌توانید توانایی‌تان در شمرده صحبت کردن را بهبود داده و در ارتباط با دیگران از مهارت‌های شگفت‌انگیزی بهره‌برداری کنید.

 

۲. با صدای بلند و رسا صحبت کنید

گاهی تن صدای پایین و ضعیف می‌تواند باعث شود که کلام ما به درستی منتقل نشود و مخاطبین نتوانند به درستی کلام ما را درک کنند. بهتر است در زمان صحبت کردن از یک تن صدای محکم و رسا استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کلام شما بهتر قابل شنیده شدن باشد و اطلاعات به صورت واضح‌تری منتقل شود. اگر فکر می کنید تن صدایتان پایین است می توانید تمرین های زیر را انجام دهید:

تمرین برای بلند صحبت کردن

تمرین شماره یک: یک متن به دلخواه انتخاب کنید و در مکانی که باعث آزار کسی نشود، هر روز شروع به خواندن متن با تن صدای بالا تر از حد معمول کنید.

تمرین شماره دو: اگر فکر می کنید تن صدایتان پایین است، سعی کنید از این به بعد با اطرافیان خود با تن صدای بلند تر از حد معمول صحبت کنید.

 

۳. شمرده صحبت کردن با تسلط بر موضوع

اگر موضوعی که می‌خواهید درباره آن صحبت کنید، را به طور کامل فهم نکنید و تسلط کافی بر آن نداشته باشید، احتمالاً در حین صحبت‌تان تپق می زنید و نمی توانید به شکل واضح و قاطعی اطلاعات را منتقل کنید. بنابراین، قبل از شروع به صحبت کردن، مهم است که موضوع مورد نظر را به طور کامل فهمیده و تسلط داشته باشید. اگر خودتان هم موضوع را به خوبی درک نکنید، نمی‌توانید به دیگران به شکل واضح و قاطعی آن را توضیح دهید.

 

۴. شمرده صحبت کردن با افزایش دایره لغات

اگر در هنگام صحبت کردن از کلمات محدودی استفاده کنیم، این  ممکن است باعث شود که نتوانیم به درستی و به شکل کامل منظورمان را منتقل کنیم. برای شمرده صحبت کردن، افزایش دایره لغات امری بسیار مهم است. با داشتن دایره واژگان وسیع ، می‌توانید به شکل بهتری منظورمان را به دیگران برسانیم.

در مقاله “افزایش دایره لغات“، بهترین روش‌ها برای گسترش دایره لغات معرفی کرده‌ایم، همچنین در مقاله “بازی‌ های گوشی برای افزایش دایره لغات” بهترین بازی ها را معرفی کرده‌ایم می توانید همین حالا این دو مقاله را مطالعه کنید.

 

۵. خلاصه صحبت کنید

گاهی توضیحات زیاد و اضافی می‌تواند باعث کاهش تمرکز مخاطبان شود و حتی شما نیز انرژی صحبت کردن خودتان را از دست بدهید. بهتر است صحبت‌های خود را مختصر و مفید نگه داشته و به اصل موضوع بپردازید. این کار باعث می‌شود اطلاعات به صورت دقیق و شمرده‌تر منتقل شود و تاثیرگذاری شما در ارتباط با مخاطبان افزایش یابد.

 

۶. قبل از صحبت کردن چند ثانیه مکث کنید

تکنیک ساده‌ای که می‌تواند به شما در صحبت کردن کمک کند، مکث کردن قبل از شروع به صحبت است. این مکث مخاطبان را ترغیب می‌کند تا تمرکز کنند و به شما اجازه می‌دهد که قبل از انتقال پیام خود بهتر افکارتان را جمع کنید. این تکنیک باعث می‌شود صحبت‌هایتان بیشتر ساختار داشته و شمرده‌تر باشد.

 

۷. آهسته و با آرامش صحبت کنید

 سرعت صحبت کردن، یکی از اصول اساسی در صحبت کردن شمرده و واضح است. اگر سرعت صحبت کردن شما بسیار تند باشد، ممکن است مخاطبان نتوانند با کلام شما همراهی کنند. از طرف دیگر، اگر سرعت صحبت کردن کند باشد، ممکن است توجه مخاطبان را از دست دهید. بهتر است سرعت صحبت کردنتان را در حدی تنظیم کنید که مخاطبان به راحتی بتوانند کلام شما را درک کرده و اطلاعات را به خوبی دریافت کنند. برای بهبود سرعت کلامتان می توانید مقاله “کنترل سرعت صحبت کردن” را مطالعه کنید.

 

۸. صدای خودتان را ضبط کنید

بهترین مربی برای صدایتان، خودتان هستید. با ضبط صدایتان و گوش دادن به آن، می‌توانید ایرادات و نقاط قوت صدایتان را شناسایی کنید. همچنین، این امر به شما اعتماد به نفس بیشتری در صحبت کردن می‌دهد. می‌توانید روزانه به صدای خود گوش دهید، جملات مختلف را با لحن های مختلف تکرار کنید.

 

سخن آخر

صحبت کردن شمرده و موثر یک مهارت مهم در تعاملات انسانی است. با استفاده از راهکارهای مطرح شده در این مقاله می‌توانید به کلامی موثر، واضح، و اثربخش دست پیدا کنید. همچنین اگر علاقه دارید فن بیان حرفه‌ای تری داشته باشید می توانید مقاله “آموزش فن بیان” را مطالعه کنید. در این مقاله بهترین تمرین های فن بیان معرفی شده‌اند.

4.2/5 - (28 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید