افزایش دایره لغات فارسی | چطور حرف کم نیاریم؟

افزایش دایره لغات فارسی | چطور حرف کم نیاریم؟

چگونه دایره‌ی لغات خود را هنگام صحبت کردن افزایش دهیم؟

در این مقاله می‌خواهم به شما یاد بدهم که چطور دایره لغاتتان را افزایش دهید تا در هنگام صحبت کردن به من من کردن یا کم‌آوردن حرف نیفتید. واقعاخیلی حس بدی است، فردی بخواهد حرف بزند اما نتواند بیان کند. بداند در مورد چی می‌خواهد حرف بزند اما چشمه‌ی کلماتش خشک باشد. دقیقا در این مقاله من به شما یاد می‌دهم که چطور چشمه‌ی کلماتتان را بجوشانید تا نه تنها دایره لغاتتان افزایش پیدا کند، بلکه بتوانید هوش کلامی ‌خودتان را افزایش دهید و همچنین قدرت حاضر جوابی مثبت هم پیدا کنید. لطفا به خودتان قول بدهید که تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

مسیر عصبی بیان

وقتی شما حرف می‌زنید دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟🙄 کلمات در ذهن شما ساخته می‌شود و شما به کمک زبان و هنجره و… آن را به گوش مخاطب می‌رسانید. حالا فرض کنید مسیر عصبی انتخاب کلمات شما یک‌راه خاکی و پر از چاله‌ چوله است. نتیجتا رفت‌وآمد در چنین مسیری به شدت سخت است؛ اما همین مسیر خاکی اگر صدها بار ماشین ازش بگذرد کم‌کم رفت و آمد دران ساده می‌شود. ما دقیقا می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم. اینکه این مسیر خاکی را تبدیل به یک‌راه مناسب برای رفت آمد کنیم تا سرعت عبور و مرور بیشتر شود.

فایل صوتی تمرین آموزش افزایش دایره لغات در فن بیان و صحبت کردن

خوب گوش بدهید و یادداشت کنید

اولین مرحله این است که بدانیم نمی‌دانیم و بعد از شروع کنیم به دقت روی همین موضوع. اینکه فلان شخص که خوب حرف می‌زند از چه واژه‌هایی استفاده می‌کند؟ اگر جایی ضرب‌المثلی زد خوب گوش کنیم و همه‌ی موارد به‌دردبخور را در یک دفترچه وارد کنیم✍. با این روش شما توجه و تمرکزتان را شدیدا معطوف به واژه‌ها می‌کنید  و همین توجه‌ باعث رشد شما می‌شود. فقط لطفا این تمرین را حداقل یک ماه انجام دهید! چگونه گوش های قوی داشته باشیم؟

یک تمرین جالب برای افزایش دایره لغت

یکی از تمرینات بداهه گویی و افزایش قدرت حاضر جوابی و همچنین جواب این سوال که چگونه دایره لغات خود را افزایش دهیم همین است، دقیقا بعد از بیداری شروع به نوشتن کنید. مطمئن هستم که جملاتی می‌نویسید که به هیچ عنوان نظم ترتیب خوبی ندارد (حتی مورد داشتیم که طرف فحش نوشته 😅 ) اما نگران این موضوع نباشید. این روش به طرز عجیب و شگفت‌انگیزی جواب می‌دهد و حتی یکی از تمرینات جدی تئاتر بداهه هم می‌باشد.

حل جدول واژگان

به لطف و برکت اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی جدید دیگر نیازی نیست برای حل یک جدول به کیوسک روزنامه‌فروش مراجعه کنید. همین الان میتوانید یک برنامه جدول برای خودتان نصب کنید و حداقل روزی ۱۵ دقیقه خودتان را با آن سرگرم کنید. این بازی نه تنها برای افزایش دایره لغاتتان خوب است، باعث افزایش تمرکز و قدرت حافظه شما هم می‌شود.

تمرین تند گویی برای افزایش دایره لغات

شخصا اولین بار که این تمرین را دریکی از کلاس‌ها تئاتر انجام دادم حس کردم ۱۰ کیلو وزن ازم کم شده. شاید این تمرین یکم عجیب به نظر برسد اما به شدت شما را شگفت‌زده می‌کند! بدون اینکه فکر کنید شروع کنید به بیان هر چیزی که در ذهنتان هست. این کار را در فواصل ۱تا۲ دقیقه انجام دهید؛ یعنی ۱ دقیقه هر چیزی که به ذهنتان می‌اید را بیان کنید. این تمرین به شدت برای افزایش حاضر جوبی مثبت به‌دردبخور است. حواستان باشد ازتون نخواستم که هرچی در ذهنتان بود را بنویسید! خواستم هر چیزی که در ذهنتان هست را بیان کنید.😎

در مورد یک‌چیز ۱ دقیقه صحبت کنید

این کار برای افزایش هوش کلامی و قدرت خلاقیت شما و همچنین افزایش دایره لغات شما به شدت کار‌ساز است! مثلا ۱ دقیقه درباره سیب حرف بزنید! قشنگ ساعت بذارید جلوتون و سعی کنید این تمرین را انجام دهید. فقط دوست خوبم حواستان باشد این تمرین با تمرینات بالا فرق دارد! در این تمرین باید صحبت‌های شما با معنی باشد. نه صرفا هر چیز که به ذهنتان می‌رسد.

فرهنگ لغات بخوانید

شروع کنید روزی ۵ دقیقه خواندن لغت‌نامه. اگر الان به این فکر می‌کنید که لغت‌نامه از کجا بیاوردید من باز هم میگویم در دنیای شیرین تکنولوژی به سر می‌بریم!‌کاری ندارد اپلیکیشن لغت‌نامه دهخدا را نصب کنید و روزانه ۵ دقیقه در آن بگردید؛ اما حواستان به این موضوع باشد! آگاهانه و شبیه یک جست‌وجوگر طلا به دنبال لغات و اصطلاحات باشید. نخوانید که صرفا خوانده باشید. سعی کنید در این ۵ دقیقه حداقل ۵ لغت جدید پیدا کنید و در دفترچه‌ی خودتان وارد کنید.

بازی امیرزا برای افزایش هوش کلامی و افزایش دایره لغت فارسی

بازی امیرزا برای افزایش هوش کلامی و افزایش دایره لغات فارسی

آمیرزا بازی کنید

اخیرا بازی‌هایی روی بورس آماده که برای افزیش هوش کلامی و همچنین افزایش دایره لغات شما عالی هستند. یکی از این بازی‌ها که من هم خیلی دوستش دارم بازی آمیرزا هست. در این بازی شما باید با حروف مختلف کلمات جدید بسازید؛ مثلا با حروف س ا ر ا می‌توانید کلماتی مثل سارا و سر و ارس و … را بسازید. این بازی قشنگ جانِ مطلب است.

خیلی خوشحال می‌شوم اگر

سؤالاتتان زیر همین پست برایم بنویسید و همچنین تجربیاتتون رو نسبت به انجام این تمرینات با دیگران به اشتراک بگذارید. ازتون ممنونم که پای قولتون موندید و این مقاله را تا انتها مطالعه کردید

حتما این مقالات هم کمکتان می‌کند

۷ راز اموزش فن بیان که باید بدانید

چگونه غیرمستقیم حرف بزنیم؟

چگونه خوب حرف بزنیم ؟