۷ راز اموزش فن بیان که باید بدانید

کلید اصلی لحن است

شاید فکر کنید که فن بیان تمرینات خیلی عجیب و خاصی دارد ولی بعد از مدت‌ها و گذراندن کلاس‌های مختلف و شرکت در کلاس تئاتر و… اگر بخواهم مهم‌ترین کلید اموزش فن بیان را به شما بگویم فقط یک‌چیز است کنترل لحن!

کنترل لحن همان تفاوت بفرما بشین و بتمرگ است اما این بار در نوع ادای کلمات و جملات. شاید در فیلم‌های مختلف دیده باشید مثلا یک خانوم وقتی تمایلی به یک آقا ندارد کلمه‌ی ساده دوستت دارم را چقدر می‌تواند متفاوت بیان کند. همین الان سعی کنید با لحن بی تفاوت و به‌گونه‌ای که حتی تنفر هم نسبت به شخص دارید به او بگویید دوستت دارم. مشکل خیلی از آدم‌ها همین است! نمی‌تواند با لحن‌ها مختلف سخن بگویند و دقیقا همین‌جاست که کلامشان بی‌مزه می‌شود.

خودآگاهی بر خودتان و بیانتان

حتما مقاله ذهن آگاهی من را نیز در سایت بخوانید. خودآگاهی یعنی من بدانم دقیقا در این لحظه دارم چی کار میکنم؟ اینکه بدانم وقتی کسل‌کننده حرف می‌زنم دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این مهارت یک مهارتی است که نه تنها در فن بیان باید آن را رعایت کنید باید در زندگی و ارتباط موثر هم ازش بهره ببرید! حالا چرا ذهن آگاهی و خودآگاهی در فن بیان استفاده می‌شود؟ راستش را بخواهم بگویم ما چیزی به نام فن بیان خوب نداریم! فن بیان دقیقا مثل آهنگ پیشواز میماند، شما استفاده می‌کنید ولی لذتش را شخص دیگری می‌برد. اگر بخواهم عبارتی را مترادف با فن بیان معرفی کنم باید بگویم هنر شنیده شدن! ( این مقاله را هم بخوانید: چطور بشنویم تا مخاطب عاشقمان شود؟ )

پس شما برای شنیده شدن باید بتوانید فرق زمانی که خوب شنیده می‌شوید با زمانی که به حرف شما گوش نمی‌کنند را مشخص کنید. همین الان یک کاغذ قلم بردارید وسعی کنید به خاطر بیاورید زمانی که مخاطبانتان به شما گوش می‌دهند دقیقا چه اتفاقی ‌می‌افتد تا با کمک ذهن آگاهی بتوانیم اکثر مواقع از این مهارت استفاده کنیم.

باز نشدن فک و دهان

یکی از ایرادات رایج در فن بیان باز نشدن فک و دهان شخص است. فرد هوش کلامی خوبی دارد ولی نمی‌تواند (شما بخوانید نمی‌داند) دهانش را به‌اندازه‌ی کافی باز کند و دقیقا همین اتفاق باعث می‌شود، کلامش خوب منتقل نشود. برای تمرین فک و دهان می‌توانید از تمرین خودکار استفاده کنید. به این صورت که یک خودکار را بین دندانتان قرار بدهید و سعی کنید کلامات را تا جایی که ممکن است درست و صحیح بیان و ادا کنید.اموزش فن بیان دقیقا یادآوری همین نکات ساده‌ است.

گوش دادن و شنیدن آگاهانه

اگر بخواهم پشت صحنه‌ی فن بیان را به شما نشان بدهم، شما فقط ۲ عدد گوش می‌بینید! برای داشتن بیان جذاب شما باید بتوانید خوب گوش کنید. چون دقیقا انتخاب واژه‌های شما، همان چیز‌هایی هست که شنیده‌اید. شما نمی‌توانید صدایی را خارج از آواهایی که شنیده‌اید بیان کنید. پس دوست خوبم سعی کنید از امروز خوب به صداها توجه کنید. به انتخاب واژه‌های افراد مختلف در زندگی و فیلم‌ها توجه کنید. آگاه باشید که دقیقا این افراد چگونه خوب حرف می‌زنند که به دل شما و خیلی از مخاطبین می‌نشیند.

تکنیک مکث

در دنیای زندگی می‌کنیم که همه چیز سریع شده است. حتی ارتباط بین فردی هم سریع شده است. کی فکرش را می‌کرد روزی تماس‌های ویدویی ساخته شود؟ همین سرعت در زندگی، در فن بیان هم وجود دارد. خیلی‌ها دوست دارند سریع‌تر حرف بزنند تا زودتر مفهوم را به مخاطب برسانند؛ اما داستان در آموزش فن بیان خیلی متفاوت است. مکث واقعا قدرتمند است. قرار شد از این به بعد آگاهانه به بیان افراد مختلف گوش بدهید. قطعا اولین چیزی که توجهتان را جلب خواهد کرد مکث‌های به موقع فرد است.

الگو یابی کنید

در ان ای پی داستانی داریم به نام مدل‌سازی. حالا خیلی نمی‌خواهم سرتان را درد بیاورم که مدل‌سازی چیست؟ ولی در این حد بدانید که در ابتدای هرکاری شما نیازمند یک الگو هستید.۳ شخصی که به نظرتان فن بیان خیلی خوبی دارند را پیدا کنید و سعی کنید اوایل کار دقیقا آن‌ها را تقلید کنید.

در فن بیان حواستان به این موارد باشد عوض کردن و مدیریت لحن و همچنین تکنیک مکث! یادتان باشد آگاهانه آن‌ها را زیر نظر بگیرید. صرف اینکه از فن بیانشان خوششتان می‌اید کارساز نیست. باید دلیل رفتار آنها پیدا کنید؛ مثلا فلان شخص چرا اینجا مکث کرد؟ یا چرا فلان سخنران در این قسمت لحنش را عوض کرد؟

تمرین کنید

خدا می‌داند زمانی که دارم این مقاله را می‌نویسم چقدر نگران شما هستم که نکند صرفا جمع کننده‌ی اطلاعات باشید و چند وقت بعد بگوید نه بابا فن بیان برای از ما بهترونست و برای من جواب نداد. اجازه بدهید یکم دقیق‌تر برایتان توضیح بدهم. ما چند دسته اموزش داریم. یک دسته اموزش صرفا دانشی هستند؛ مثلا شما می‌روید کلاس افزایش تمرکز و استاد به شما می‌گوید که فلان تغذیه باعث افزایش عملکرد مغز شما می‌شود.

شما می‌شنوید و سریع عمل می‌کنید و بعد از یک مدت نتیجه‌ هم می‌گیرد؛ اما یک دسته آموزش مهارتی هستند؛ یعنی هزاری هم شما بخوانید و بدانید به درد نمی‌خورد تا زمانی که به آن عمل کنید. آموزش فن بیان و سخنرانی یک آموزش مهارتی است. شما نیاز به تمرین دارید حداقل ۳ ماه باید روزانه کارکنید. تمرین کنید. آزمون‌وخطا داشته باشید تا بتوانید حسابی به این موضوع مسلط شوید.

پس لطفا بالا غیرتا این نکاتی که در همین مقاله به شما یاد دادم را به کار ببرید. آزمون‌وخطا کنید. هیچ گیتاریستی در روز اول گیتاریست به دنیا نیامد. تلاش کرد. زحمت کشید تا بالاخره به نتیجه‌ی دلخواهش رسید

خوشحال می‌شویم اگر

لظفا سؤالاتتان را زیر همین پست با من در میان بگذارید. حتی می‌توانید تجربه‌هایی که در حین انجام این تمرینات به دست‌اوردید هم با من و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید شاید این کار شما باعث شود دیگران سریع‌تر به نتیجه‌ی مطلوبشان برسند. مرسی که این مقاله را تا آخر خواندید. شب و روزتون بهشت.

این مطالب هم قطعا به شما کمک می‌کند:

هوش کلامی

۲۵ روش مقابله با ترس از سخنرانی

چگونه خوب حرف بزنیم؟