چگونه خسته کننده صحبت نکنیم؟‌ | ۱۰ راز افراد خوش صحبت

چگونه خسته کننده صحبت نکنیم؟‌ | ۱۰ راز افراد خوش صحبت

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که مخاطبان به صحبت‌های شما علاقه‌ای ندارند یا از صحبت های شما خسته شده‌اند؟ اگر پاسختان مثبت است، این مقاله به شما راه‌حل‌هایی ارائه خواهد داد تا به جای خسته کننده صحبت کردن، توانایی جلب توجه و تاثیرگذاری در صحبت‌هایتان را به دست آورید.

 

۱.فراز و فرود در صدا

یکی از عواملی که مخاطبان را به خستگی می‌کشاند، صحبت کردن با تن صدای یکنواخت است. برای جلب توجه و حفظ حوصله مخاطبان، می‌توانید تن صدایتان گاهی بالا یا پایین ببرید با این کار مخاطب توجه بیشتری به صحبت های شما می کند و حرف شما خسته کننده نمی‌شود.

 

۲. استفاده از داستان‌ و خاطره

همه افراد داستان را دوست دارند و می خواهند بدانند آخر داستان چه می شود. داستان‌ به عنوان ابزارهایی قوی برای جلب توجه مخاطبان استفاده می شود. با اشتراک‌گذاری تجربیات و وقایع واقعی یا حتی داستان‌های خیالی مرتبط با موضوع، مخاطبان به راحتی می‌توانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند.

 

۳. انرژی و اشتیاق

وقتی شما با انرژی و اشتیاق صحبت می‌کنید، این انرژی به مخاطبان منتقل می‌شود. مخاطبان از فرد پر انرژی خوششان می آید و زمانی که با شما هستند احساس خوبی دارند. بنابراین، همیشه سعی کنید با انرژی مثبت و اشتیاق به صحبت‌هایتان بپردازید.

 

۵. تعامل با مخاطبان

یک صحبت جذاب و تاثیرگذار دوطرفه است. به مخاطبان فرصت دهید تا شرکت کنند و نظرات و سوالات خود را ارائه دهند. از سوالات باز و ترغیب به بحث استفاده کنید تا مخاطبان درگیر شوند و احساس کنند نقش مهمی در فرآیند صحبت دارند.

 

۶. رابطه چشمی

زمانی که به چشمان افراد نگاه می‌کنید، این پیام به آنها منتقل می‌شود که توجه ویژه‌ای به اوجودشان دارید. رابطه چشمی یکی از قوی‌ترین وسایل ارتباطی است که می‌تواند ارتباط شما با مخاطبان را تقویت کند. با نگاه به چشمان مخاطبان، اعتماد و ارتباط عمیق‌تری را برقرار می‌کنید.

مقاله مرتبط: درمان ترس از ارتباط چشمی

 

۷. استفاده از تاکید

گاهی نیاز است در صحبت هایمان از تاکید استفاده کنیم. تاکید یعنی بخشی از جمله‌مان را طوری بیان کنیم که انگار اهمیت بیشتری دارد با اینکار مخاطب توجه بیشتری به صحبت های ما می کند و با دقت بیشتری به حرف های ما گوش خواهد کرد.

 

۸. سرعت کلام

سرعت کلام مناسب نقش مهمی در جلب توجه مخاطبان دارد. با توجه به موقعیت و محتوای صحبت، می‌توانید سرعت کلام خود را تنظیم کنید. در مواردی ممکن است با سرعت آرام و روان صحبت کنید تا مخاطبان به راحتی متوجه شوند و در موارد دیگر ممکن است با سرعت بالا، میزان توجه و انرژی مخاطبان را افزایش دهید.برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله”کنترل سرعت صحبت کردن و کلام” را مطالعه کنید

 

 

۹. تغییر لحن

لحن احساس پشت کلام ماست و می‌تواند تأثیر بزرگی بر صحبت‌هایمان داشته باشد. ما لحن های مختلفی داریم مثل: لحن خوشحال،ناراحت،ترس،خجالت،عاشقانه و لحن های مختف دیگری که از آن استفاده می کنیم. لحن باعث می شود صحبت‌های ما تازگی داشته باشند و از تکراری بودن جلوگیری شود.

مقاله مرتبط: چطور لحن خوبی داشته باشیم؟

 

 

۱۰. استفاده از مکث

استفاده از مکث در جملات، به مخاطبان فرصت می‌دهد تا حرف‌های شما را بهتر تصویرسازی کنند و محتوای صحبت‌هایتان را به طور عمیق‌تر درک کنند. مکث در جاهای مناسب می‌تواند تأثیر بزرگی در جلب توجه مخاطبان داشته باشد.

 

تمرین برای تاثیرگذار صحبت کردن

تمرین اول: یک داستان انتخاب کنید و سعی کنید ۱۰ موردی که داخل مقاله گفته شد را رعایت کنید و داستان را بخوانید

تمرین دوم: صدای خودتان را ضبط کنید

 

در این مقاله، به بررسی اصول و تکنیک‌هایی که ما را از خسته کننده صحبت کردن در صحبت‌ها جلوگیری می‌کنند، پرداختیم. هدف اصلی ما در این مقاله، بهبود توانایی‌های فن بیانی و ارتقاء تاثیرگذاری در صحبت‌ها بوده است. همچینین اگر علاقه دارید فن بیان بهتری داشته باشید می توانید مقاله “آموزش فن بیان” را مطالعه کنید

4/5 - (47 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید